تاجران در گمرکات با اخاذی غیرقانونی مواجه اند

مقام‌های وزارت مالیه، از مداخله شماری از زورمندان در گمرکات ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که افراد متهم به فساد را به دلیل فشارها نمی‌توانند سبک‌دوش کنند.

blank

اخاذی غیر قانونی از تاجران در شماری از گمرکات، از مشکلات دیگری است که حکومت هنوز نتوانسته از آن جلوگیری کند.

نجیب الله وردک، معین عواید و گمرکات وزارت مالیه امروز طی نشستی در کابل گفت، مداخله افراد زورمند، روند اصلاحات را با مشکلات زیاد مواجه کرده و ما نمی‌توانیم افراد آغشته به فساد را برکنار کنیم.

وی در مورد اینکه چه کسانی در گمرکات مداخله می‌کنند، جزئیات ارائه نکرد اما افزود، هنوز فساد در گمرکات به طور گسترده وجود دارد، ولی برخی از افرادی با نفوذ در ولایات نمی‌گذارند، ما روند اصلاحات را عملی کنیم.

این اظهارات او درحالی مطرح می‌شود که همواره از وجود فساد در گمرکات ابراز نگرانی شده و حکومت وحدت ملی نتوانسته از آن جلوگیری کند.

هم‌چنان پیش از این، شماری از تاجران گفته بودند، به دلیل موجودیت فساد گسترده در گمرکات، آنها با مشکلات زیادی مواجه شده و برای رفع آن هیچ اقدامی نشده است.

اما معین عواید و گمرکات وزارت مالیه، برای عملی شدن روند اصلاحات از زورمندان و مقامات محلی در ولایات خواست، تا در روند کاری آنها مداخله نکنند.

او در ادامه افزود، باوجود مداخلات زورمندان، مبارزه با فساد را در اولویت قرار دادیم و تاهنوز ۱۵ کارمند را به دلیل متهم بودن به فساد و اختلاس، از وظیفه برکنار کرده‌ایم.

با این حال، خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع کشور می‌گوید که حکومت وحدت ملی، برای رفع بسیاری از موانع‌ها در گمرکات عاجز است.

او از تلاش حکومت برای مبارزه با فساد استقبال کرده اما افزوده که فساد عوامل بیرونی دارد و شماری از زورمندان، بنام کارمند گمرک از تاجران پول اخذ می‌کنند.

مطالب مرتبط