در پارلمان فساد هست یا نیست؟ «هست»

قرار بود دیروز دوشنبه سوم میزان نامزد وزیران که تا حالا به عنوان سرپرست کار کردند از پارلمانی رای اعتماد بگیرند که این روزها نام این مجلس با فساد و پول‌شویی بصورت فجیع گره خورده‌است.

blank

نام مجلس افغانستان پیوند گسست ناپذیری خورده با فساد، قاچاق، حمایت از تروریزم جابجای و همکاری با طالبان و موارد که همه بر ضخامت پرونده‌های منفی پارلمان افزوده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی کشور که اغلب قشر با سواد و تحصیل‌کرده جامعه را تشکیل می‌دهد این روزها از نمایندگان به شدت انتقاد می‌کنند، صفحات اجتماعی پر است از انتقادها از وکلای که از همین مردم رای رایگان گرفتند و اکنون رای می‌فروشند.

اعضای مجلس نمایندگان هم موجودیت فساد در پارلمان را رد نمی‌کنند و همین امر بر سنگینی ناباوری شهروندان کشور افزوده‌است.

سید علی کاظمی وکیل کابل در مجلس می‌گوید قرار بود دیروز چند نامزد وزیر برای تایید صلاحیت به مجلس معرفی شوند که نیامدند. به گفته کاظمی رابطه پارلمان از آن حالت تیرگی که در دوره حکومت حامد کرزی رقم خورد بود اکنون بهتر شده و یخ رابطه این دو قوه آب شده‌است.

کاظمی شاید به دلیل نزاکت‌های که میان نمایندگان مجلس وجود دارد وجود فساد در درون مجلس را نه تایید می‌کند نه رد. او معتقد است که بررسی پرونده‌های فساد در پارلمان تنها ازعهده نهادهای رسمی دولتی بر می‌آید و اگر کمیسیون‎‌های پارلمانی یا برخی نمایندگان در بدل پول به وزرا رای اعتماد می‌دهند و یا معامله‌های پنهانی انجام می‌دهند، باید نهادهای عدلی و قضایی موضوع را پیگری کنند.

با همه‌ی این توجیه‌های که از سوی برخی نمایندگان مبنی بر نبود فساد در دستگاه قانون صورت می‌گیرد، یافته‌های از درون این «قصر مجلل»  به بیرون درز می‌کند که دال بر وجود فساد گسترده در این مجلس است.

عبدالطیف پدرام نماینده مردم بدخشان، چندی پیش در ‌گفت‌وگوی ویژه با خبرگزاری افق، به صراحت گفته بود که حساب فساد نمایندگان مجلس از واحد پول افغانی گذشته و در این نهاد به صورت میلیون دالری فساد صورت می‌گیرد.

با توجه به نکات یاد شده و اسناد منتشر شده از فساد در پارلمان این نکته برجسته می‌شود که این شب‌روزها داد ستد برخی نمایندگان در بازار وزرای که شوق کار در کابینه دولت غنی را دارند شدیدا داغ است.

محمد جمال فکوری بهشتی نماینده مردم بامیان در پارلمان صریحا موجودیت فساد در پارلمان را رد نمی‌کند به باور او عده‌ی هستند که در بدل رای اعتماد به یک وزیر پیشنهادی افرادش را در بست‌های دولتی می‌گمارد یا معاملات را انجام می‌دهد که در نوع خودش فساد محسوب می‌شود.

چیزی دیگر که آقای بهشتی هم به آن اشاره کرد اینست که در پارلمان افغانستان «حزب» حاکم نیست و افراد طبق میل و خواست blankشخصی و انفرادی خود عمل می‌کنند.

به گفته آقای بهشتی پارلمان افغانستان با مشکل عدم انسجام درونی مواجه است که افراد به صورت فردی عمل می‌کند تا گروهی و جمعی، به باور بهشتی گروپ‌های پارلمانی هستند که شماری از آن‌ها به صورت منسجم کار می‌کنند ولی جهت دهنده کلی نمی‌توانند باشد.

بررسی و واکاوای پیشینه و تجربه، تحصیلات و توانایی‌های نامزد وزرا در پارلمان یکی از مهمترین، تخصصی ترین و حساس ترین وظایف نمایندگان در تمام کشورهاست که متاسفانه این مهم در افغانستان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

البته وظیفه پارلمانی‌ها تنها در دادن و ندادن رای اعتماد به وزار پیش‌نهادی حکومت خلاصه نمی‌شود. مهم‌تر و پیچیده‌تر از آن نظارت بر قانون‌شکنی و عدم  کارایی وزاری است که متاسفانه جدی گرفته نمی‌شود.

پس از انتشار اسناد فساد گسترده رئیس پارلمان کشور بدبینی نسبت به صداقت وکلای مردم بیشتر شده است. اکنون این حکومت و شخص رئیس جمهور است که بتواند از آب گل‌آلود پارلمان به نفع کابینه‌اش ماهی صید کند.

مطالب مرتبط