ترامپ: دفتر طالبان در قطر مسدود شود

روزنامه گاردین گزارش داده که دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا در دیدار با رییس جمهور غنی خواستار مسدود سازی دفتر طالبان در قطر شده است.

blank

این دیدار پنج‌شنبه هفته گذشته، برای بررسی مسائل افغانستان صورت گرفته و رییس جمهور غنی خواسته است در مورد مسدودسازی دفتر سیاسی طالبان در قطر تأمل بیشتر شود، اما دونالد ترامپ بر مسدودسازی این دفتر پافشاری کرده است. وی تصریح کرده است که این دفتر برای صلح افغانستان موثر نیست.

تصمیم نهایی مسدود شدن این دفتر در اختیار دولت قطر است و روزنامه گاردین گزارش داده است که ترامپ این موضوع را هفته گذشته با پادشاه قطر نیز مطرح کرده است. حکومت افغانستان تاکنون این موضوع را به صورت رسمی اعلام نکرده است.

دفتر طالبان در قطر در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی در سال ۲۰۱۱ میلادی پس از نخستین دیدار مقام‌های امریکا و طالبان در آلمان، ایجاد شد. اما به دلیل برافراشتن پرچم طالبان بر بام این ساختمان با مخالفت‌های جدی حکومت افغانستان مواجه شد و تا امروز به صورت غیر رسمی باز است.

در این دفتر ۳۶ عضو گروه طالبان به نمایندگی از طالبان به منظور آغاز گفت‌وگوهای صلح حضور دارند، اما مقام‌های افغان و کارشناسان امور موجودیت این دفتر را در گفت‌وگوهای صلح کشور بی‌تاثیر می‌دانند.

پیش از این دولت پاکستان نیز مخالفت خود را با ایجاد این دفتر اعلام کرده بود و دولت افغانستان نیز موجودیت این دفتر را به رسمیت شناختن گروه طالبان تلقی کرده بود و از ادامه فعالیت آن در بیرون از کشور اظهار نارضایتی کرده بود.

مطالب مرتبط