فیفا: مجلس نمایندگان نتوانسته به مشکلات مردم رسیدگی کند

موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان امروز در نشست تحت عنوان بررسی پیشرفت‌ها، دست‌آوردها و کاستی‌های شورای ملی در اجلاس سیزدهم دور شانزدهم شورای ملی کشور اعلام کرده است که اعضای شورای ملی نسبت به سال‌های گذشته در بخش رسیده‌گی به مشکلات مردم ناکام بوده‌اند.blank

نعیم اصغری مسوول برنامه‌های فیفا گفته است که این بررسی به گونه‌ی مقایسه‌ی با اجلاس یازدهم و دوازدهم این دور کار مجلس انجام شده و بخش‌های جلسه‌های شورای ملی، نصاب، نقش قانون‌گذاری، نظارت از کارکردهای حکومت، نمایندگی از مردم و نقض اصول وظایف داخلی مورد بررسی قرار گرفته اند.

حسیب الله معترف، مسوول مشاهده انتخاباتی فیفا گفته است که کارکرد اعضای شورای ملی در زمینه قانون‌گذاری و نظارت از کارکرد حکومت نسبت به اجلاس‌های سال‌های گذشته بهتر بوده اما نمایندگان شواری ملی در زمینه نمایندگی از مردم و رسیده‌گی به مشکلات شهروندان کشور ناکام بوده‌اند.

این یافته‌های فیفا نشان می‌دهد که درصدی غیر حاضری اعضای مجلس نمایندگان نسبت به اجلاس‌های قبلی کاهش یافته است و حط اوسط غیر حاضری نمایندگان در جلسات عمومی ولسی جرگه در اجلاس سیزدهم ۴۸ درصد و از مشرانوجرگه ۴۶ درصد بوده است.

در گزارش تازه فیفا هم‌چنان آمده است که اعضای مجلس نمایندگان در جلسه‌های استیضاحی بیشترین میزان حضور (۹۰ درصد) و در جلسات استماعی کم‌ترین میزان حضور (۳۹ درصد) را داشته اند.

فیفا تصریح کرده است که فعالیت نمایندگان شورای ملی در ساعات امتیازی ۷۹ درصد مرتبط با نظارت از اعمال حکومت بوده و تنها ۳۸ درصد اعضای مجلس نمایندگان و ۲۷ درصد اعضای مجلس سنا در نقش نمایندگی از مردم در این زمان فعالیت کرده‌اند.

در گزارش فیفا همچنان گفته شده که مسایل امنیتی ۴۰ درصد از فعالیت‌های ساعت امتیازی ولسی جرگه را به خود اختصاص داده درحالی که انتقاد از رییس جمهور، مواد مخدر و فساد اداری هر کدام تنها یک درصد از موضوعاتی بوده که اعضای ولسی جرگه در ساعت امتیازی روی آن بحث کرده‌اند.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان به مجلس نمایندگان پیش‌نهاد داده است که یک مرکز تحقیقات پارلمانی برای تحقیقات علمی، اصلاح قانون گذاری و جلوگیری از تراکم قوانین مشابه ایجاد کند.

این نهاد هم‌چنان خواسته است که یک مرکز دیگر برای رسیده‌گی به مشکلات موکلین و ارجحیت دادن به منافع ملی تا ولایتی نیز ایجاد شود.

مطالب مرتبط