حتی با برگزاری همه پرسی هم بارزانی بازنده است

برای اولین بار عراقی ها به سرعتی قابل توجه متحد شدند تا در برابر طرح مسعود بارزانی قرار بگیرند که می خواهد عراق را از هم منفک کند و عملا تجزیه آن را کلید بزند. مسعود صداقت فردی و سیاسی خود را در برابر هر کس که گمان می کرد او متحد سیاسی قابل اعتمادی برای عراقی هاست، از دست داده است. blankکسانی که گمان می کنند رای مردم حرف آخر را می زند و اجازه نمی دهد به هیچ بهانه ای توافقی به سود منافع سیاستمداران و به ضرر شهروندان و مردم عراق منعقد شود.

این فقط من وفیق السامرائی نیستم که نسبت به هم صدایی گسترده مردمی خوش بین هستم، بسیاری مثل من فکر می کنند و می دانند راهی که مسعود بارزانی پیش می برد، اشتباه است. پیش از این افراد خیلی کمی درباره مسعود بارزانی می نوشتند و از رفتارهای او انتقاد می کردند و نسبت به نیات او هشدار می دادند، در حالی که خوب می دانستند او چه در سر دارد و چه هدفی را دنبال می کند و قصد دارد چه طرحی را پیاده کند. اما اکنون همه درک می کنند که توجه مسعود بارزانی به چیست و نیات او چیستند، برای همین همه در برابر او متحد شده اند و ایستاده اند.

مواضع منطقه ای و عربی و بین المللی همگی علیه طرح مسعود بارزانی است، البته به استثنای اسرائیل که آن هم قدرت کافی برای دخالت مستقیم ندارد.

مسعود بارزانی بازی را کاملا باخته است، برای همین از او اصلا عصبانی نیستیم. سیاستمداران اهل تسنن خیلی خوب خطرات مواضع منسوب به او را درک می کنند. ما شاهد درکی مشابه در مرکز عراق هستیم و همچنین می بینیم که مردم جنوب نیز تماما در برابر طرح مسعود بارزانی در کنار دیگر مردم عراق از جمله اهل تسنن ایستاده اند و از مقاومت آنها در برابر مسعود دفاع می کنند. روابط منافع سیاسی شیعی واقعا در گوشه رینگ گرفتار شده است، منافعی که همه به سود وحدت و یکپارچگی عراق از آن شانه خالی کرده اند.

به این ترتیب سیاست دشمن تراشی ای که دشمنان به همراه مسعود بارزانی در پیش گرفته اند به مرحله شکست خود نزدیک می شود. حالا چه همه پرسی برگزار شود چه نشود، مسعود بارزانی چیزی جز شکست به دست نخواهد آورد. ممکن است تنها یک سری دستاوردهای سطحی شخصی به دست آورد، در غیر این صورت اوهام و زبان تهدید او شکست خورده است. این را مسعود باید خیلی خوب درک کند.

منبع: اسکای پرس

مطالب مرتبط