گشایش مرکز معرفی آثار باستانی و فرهنگی هرات

مرکز همایش‌ها و معرفی آثار باستانی و فرهنگی ولایت هرات با حضور شماری از مسئولان اداره‌های دولتی، فرهنگیان و باشندگان این ولایت گشایش یافت.

blank

آریا رئوفیان، رییس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات به خبرگزاری افق گفت که این مرکز در حوض تاریخی چهار سوق هرات افتتاح شده تا از این طریق، کسانی که در بخش آثار باستانی هرات تحقیق کرده‌اند؛ یافته‌های خود را همگانی سازند.

بلندبردن آگاهی باشندگان هرات، ایجاد هماهنگی میان نهادهای دولتی و جلب کمک‌های ملی و بین المللی برای بناهای تاریخی، از اهداف برپایی این مرکز از سوی برگزارکنندگان گفته می‌شود.

قرار است که در این مرکز به گونه دوامدار آثار باستانی هرات به معرفی گرفته شود. در همین حال، شماری از آگاهان فرهنگی هرات بدین باور اند که راه‌اندازی این مرکز در زمینه بلندبردن آگاهی باشندگان هرات برای حفظ و مراقبت از میراث‌های فرهنگی موثر خواهد بود.

عبدالقیوم وزیری، آگاه فرهنگی به خبرگزاری افق گفت: «این مرکز در راستای بلندبردن آگاهی شهروندان درباره آثار باستانی هرات موثر خواهد بود».

از سویی هم، همایون احمدی، کارشناس آثار باستانی در هرات، از روند رو به رشد تخریب آثار باستانی در این ولایت ابراز نگرانی می‌کند.

او به خبرگزاری افق گفت: «عدم آگاهی شهروندان باعث شده که بافت‌های فرهنگی ولایت هرات در معرض تخریب قرار گیرد و هم اکنون بخش‌های از شهر کهنه این ولایت تخریب شده است».

هرات از جمله ولایت‌های باستانی در کشور شمرده می‌شود و در این ولایت، بیش از ۷۰۰ آبده تاریخی و آثار باستانی وجود دارد.

مطالب مرتبط