عراق: مذاکرات با کردها شکست خورد؛ فردا همه‌پرسی برگزار می‌شود

ائتلاف ملی عراق اعلام کرد که مذاکرات با کردها پیرامون همه پرسی استقلال اقلیم کردستان شکست خورده است.blank

به گزارش افق، به نقل از پایگاه التغییر، ائتلاف ملی عراق با اعلام شکست مذاکرات با طرف کردی پیرامون عدم برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان، تأکید کرد که کاملا مخالف این همه پرسی است و از دولت فدرال عراق در اقداماتش علیه همه پرسی حمایت می‌کند.

قبل از سفر این هیات رسانه‌های محلی کردستان گزارش داده‌بودند که اعضای این هیات با حیدر عبادی، نخست وزیر، و مقام‌های دیگر دولت عراق هم دیدار خواهند کرد تا تنش‌های موجود میان دو طرف را کاهش‌دهند.

ائتلاف ملی عراق اعلام کرد: مسئولان کرد باید از تصمیم خود پیرامون همه پرسی صرف نظر کنند تا کشور را از خطرات بزرگی که همه پرسی به دنبال خواهد داشت، دور کنند.

این ائتلاف تأکید کرد: مذاکرات با هیأت کرد به این دلیل شکست خورد که این هیأت خواهان انجام گفت‌وگوها پس از برگزاری همه پرسی شد و ائتلاف با این درخواست مخالفت کرد.

اعلام برگزاری رفراندوم با مخالفت شدید دولت مرکزی عراق و اغلب کشورهای منطقه رو‌به‌رو شده است.

دادگاه عالی عراق در فرمانی خواستار تعلیق همه‌پرسی استقلال کردستان شده است. دادگاه برگزاری این رفراندوم را در «تضاد با قانون اساسی» تشخیص داده است.

ترکیه، ایران و دیگرکشورها با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق مخالفت کردند و تهدید کردند.

ایران گفته است در صورت استقلال کردستان تمام مرزها و داد و ستد خود با اقلیم کردستان را قطع خواهد کرد.

ترکیه دیگر همسایه عراق نیز از دیگر همسایه ها پا فراتر گذاشته و از تهدیدات نظامی نیز حرف زده است.

بنعلی ییلدروم، نخست وزیر ترکیه هشدار داد که واکنش آنکارا به همه پرسی جدایی کردستان «ابعاد اقتصادی و امنیتی» خواهد داشت و هر اقدامی در این زمینه با هماهنگی دولت‌های عراق و ایران انجام خواهد شد.

ترکیه همچنین، از دیروز در حال برگزاری یک مانور نظامی در نزدیکی مرز عراق است و ده‌ها تانک‌های مدرن نظامی‌اش را در اطراف مرزهایش با عراق مستقر کرده است.

فردا دوشنبه ۳ میزان قرار است اقلیم کردستان همه‌پرسی استقلال برگزار کنند، همه‌پرسی که پس از شکست داعش در عراق دومین چالش عمده برای دولت عراق و کشورهای همسایه این کشور شمرده می‌شود.

به باور کارشناسان برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق منطقه را دچار یک آشوب تازه خواهد کرد که اداره این بحران از عهده این کشورها خارج است.

مطالب مرتبط