رئیس معادن هرات: از تهدیدات ایران در پروژه سمنت نگران هستیم

تشکر از اینکه وقت تان را در اختیار خبرگزاری افق قرار دادید. بفرمایید که هم اکنون در ولایت هرات چند معدن استخراج می‌شود و چگونه از روند استخراج این معادن نظارت می‌شود؟

هرات از جمله ولایت‌های غنی در بخش معادن در سطح کشور می‌باشد و معادن طلا، نقره، مس، آهن، سنگ‌های قیمتی، نیمه قیمتی و ذغال سنگ در بخش‌های از این ولایت وجود دارد. هم اکنون ۱۷ معدن در ولایت هرات استخراج می‌شود که ۱۰ معدن سنگ مرمر، ۶ معدن سنگ رخام و یک معدن ذغال سنگ می‌باشد blankدر بخش تفتیش معادن این ولایت مشکلاتی جدی وجود دارد؛ چرا که از تفتیش معدن ذغال سنگ سبزک بیش از دو سال می‌گذرد و کارمندان این اداره نتوانسته‌اند که در این مدت به خاطر تفتیش به این معدن بروند و معادن سنگ مرمر در ولسوالی چشت شریف به خاطر سطح بلند تهدیدات امنیتی تفتیش نشده است اما ما در تلاش این هستیم که به زودی کارمندان این اداره را، برای تفتیش معادن ارسال نمایم تا از این طریق به روند استخراج این معادن نظارت و کنترل داشته باشیم.

 پرسش‌های جدی مبنی بر اینکه وجود فساد در بخش عقد قراردادهای معادن هرات وجود دارد این درست است؟

من وجود فساد اداری در اداره معادن هرات رد نمی‌کنم اما از دو سال به این سو، عقد قراردادهای معادن در سطح کشور از طریق وزارت معادن به شورای عالی اقتصادی پیشنهاد می‌شود و پس از موافقت مقام ریاست‌جمهوری کار عملی برای استخراج معادن آغاز خواهد شد.

نگرانی‌های مطرح می‌شود مبنی بر این‌که شماری از استخراج کنندگان معادن بیش از آن مقداری که در قراردادهای شان با دولت ذکر شده است استخراج می‌کنند معلومات شما در چه حد است؟

استخراج کنندگان معادن در هرات به هیچ عنوان نمی‌توانند از مقداری که در متن قرارداد شان با دولت ذکر شده است مواد معدنی استخراج کنند؛ به خاطری که ترازو در منطقه شیدایی وجود دارد و این ترازو ماشین‌های اضافه وزنی که از مسیر معادن می‌آیند را مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا از این طریق از استخراج زیاد معادن در این ولایت جلوگیری کند.

فعالیت مخالفان مسلح در مناطق دوردست هرات چقدر مانع بررسی و استخراج معادن شده است؟

طالبان یک چالش جدی در عرصه استخراج معادن شمرده می‌شوند و این گروه در مناطق دوردست ولایت هرات نیز هرازگاهی به نزدیکی معادن می‌آیند و استخراج کنندگان معادن را اذیت می‌کنند و حتی مواردی دیده شده است که به آدم‌ربایی و سرقت وسایل شرکت‌های استخراج کننده معادن نیز پرداخته‌اند اما چالش جدی برای استخراج معادن در ولایت هرات شمرده نمی‌شوند چون که نیروهای امنیتی  در تمام مناطق هرات حضور ندارند.

گفته‌های وجود دارد که استخراج کنندگان معادن در هرات به خاطر ایجاد مصئونیت جانی و مالی به گروه های مخالف مسلح باج می‌دهند؛ به چی میزان ادامه این روند اداره معادن را نگران ساخته است؟

تا حالا گزارشی در پیوند به باج دهی شرکت‌های استخراج کننده معادن به اداره ما نرسیده است و در صورتی که ما دریابیم که این شرکت‌ها به طالبان باج پرداخت می‌کنند ما شرایط لغو قرارداد با این شرکت‌ها را تحت بررسی می‌گیریم چون این شرکت‌ها با این اقدام شان به تمویل و تجهیز دشمنان افغانستان اقدام کرده‌اند.

چی زمانی کار عملی در بخش استخراج پروژه سمنت آغاز خواهد شد تا از این طریق ما بتوانیم تولیدات این پروژه را جایگزین  سمنت کشورهای خارجی بکنیم؟

پروژه سمنت یکی از پروژه‌های زیربنایی در افغانستان می‌باشد اما با گذشت چندین سال، کار روی این پروژه زیربنایی که توان اشتغال شمار زیادی از شهروندان کشور را دارد بنابر دلایلی شروع نشده است. ما در اداره معادن در تلاش این هستیم که کار عملی این پروژه هر چه زودتر آغاز شود. خواست ما از بازرگانان این است که در بخش استخراج پروژه سمنت در ولسوالی زنده جان اقدام کنند و دولت تسهیلات لازم برای استخراج سمنت از این پروژه را فراهم می‌کند. از سویی هم استخراج سمنت از این پروژه نیازمند سرمایه گذاری هنگفت می‌باشد که دولت در این مقطع  کنونی به تنهایی توان سرمایه گذاری را ندارد و از سویی دیگر،  بسیاری از ماشین‌های این پروژه به دلیل ناامنی‌ها سرقت شده و برخی از تجهیزات دیگر این پروژه نیز به دلیل ریزش برف و باران فرسوده شده است.

کشور ایران بزرگترین صادر کننده سمنت به افغانستان است این کشور در روند استخراج معادن ما مشکل ایجاد کرده است؟

ایران و کشورهای همسایه به هیچ عنوان نمی‌خواهند که بازار مصرف کالاهای خود را در افغانستان که یک کشور مصرفی محض می‌باشد را به آسانی از دست دهند.blank پروژه سمنت بستر خوبی را برای جلوگیری از ورود سمنت‌های خارجی به کشور را فراهم خواهد ساخت. با شروع فعالیت پروژه سمنت، ما می‌توانیم که در بخش تولید سمنت به خودکفایی اقتصادی برسیم. من از تهدیدات ایران در اطراف پروژه سمنت نگران هستم و من از نهادهای امنیتی و استخباراتی می‌خواهم که جلو هرگونه فعالیت تخریبی را در اطراف معادن بگیرند.

 گفته‌های وجود دارد که در اداره معادن هرات فساد گسترده وجود دارد و افراد مفسد در رده‌های بلند در این اداره کار می‌کنند شما این را تایید می‌کنید؟

در اداره معادن هرات نیز مانند هر اداره‌ای دیگر در کشور فساد اداری وجود دارد. به همین خاطر من به تمام کارمندان زیر دست خود هشدار داده‌ام که به هیچ عنوان به فساد روی نیاورند؛ چرا که من به گونه جدی در زمینه مبارزه با این عمل اقدام خواهم کرد. من یک بار دیگر می‌گویم که از این پس، فساد در اداره معادن وجود نخواهد داشت و مفسدان باید از کار کردن در این اداره دست بکشند. من به خاطر ریشه کن کردن فساد اداری در تلاش بازنگری قراردادهای استخراج کنندگان معادن هستم.

آیا  در هرات معادن به گونه خودسرانه هم استخراج می‌شود؟

تاکنون در پیوند به استخراج غیرقانونی معادن در ولایت هرات، گزارش و شکایتی به دست من نرسیده است اما من از تمامی افرادی که به گونه خودسرانه به استخراج معادن در ولایت هرات مصروف فعالیت هستند؛ خواهشمندم که درخواست‌های رسمی خود را به خاطر استخراج قانونی از معادن هرات را به اداره ما بفرستند تا ما به توانیم زمینه را برای استخراج قانونی این معادن با قیمت نازل و تسهیلات لازم فراهم سازیم تا از این طریق به رشد اقتصادی در بخش معادن در هرات دست یابیم.

نبود کارگران حرفه‌ای در بخش استخراج معادن، روند استخراج این معادن را با چی چالش‌های روبرو کرده است؟

بسیاری از کارگرانی که در بخش استخراج معادن در ولایت هرات کار می‌کنند کارگران معمولی می‌باشند که از سطح شهر استخدام شده اند و این کارگران در بخش استخراج معادن آشنایی چندانی ندارند. حضور این کارگران در بخش استخراج حرفه‌ای معادن چالش‌‌های نیز خلق کرده است اما ما در تلاش این هستیم که با ساخت یک انستیتوت در هرات، در راستای آموزش معادن بتوانیم که کارگران حرفه‌ای و متخصص را در بخش معادن آموزش دهیم تا زمینه استخراج غیرمعیاری در ولایت هرات گرفته شود.

مطالب مرتبط