تأمین امنیت و توسعه اقتصادی؛ محور بحث غنی و ترامپ

محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور و دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در دیدار شان در شهر نیویارک، روی مبارزه با تروریزم، تأمین امنیت، توسعه اقتصادی و تجهیز و تمویل نیروهای امنیتی افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.

blank

دونالد ترامپ در این دیدار گفته است که هم اکنون در افغانستان بیست گروه تروریستی فعالیت دارند و ما صد درصد برای تأمین امنیت و مبارزه با تروریزم در این کشور متعهد هستیم.

به گفته او، حکومت و مردم آمریکا متعهد با هرنوع همکاری با افغانستان و تطبیق استراتژی اعلام شده در مورد جنوب آسیا و افغانستان است.

ترامپ افزوده که ما خواهان تأمین صلح و ثبات و توسعه اقتصادی در افغانستان هستیم، برای پیشرفت و رفاه این کشور به شمول معادن در بخش‌های گوناگون، این کشور را همکاری اقتصادی خواهیم کرد.

به گفته وی، آمریکا ضمن همکاری های اقتصادی با افغانستان، کشورهای دیگر را نیز برای کمک و همکاری در عرصه‌های مختلف با افغانستان، تشویق می‌کند.

همچنان ترامپ به منظور تأمین امنیت، ثبات و توسعه اقتصادی افغانستان، منطقه و جهان، بر مبارزه جدی و مشترک علیه تروریزم و نیز بر تداوم همکاری‌های اقتصادی منطقوی تأکید کرده است.

سپس رییس جمهرو غنی، گفته است که استراتژی آمریکا برای افغانستان و منطقه این فرصت را مهیا ساخته تا در زمینۀ تأمین امنیت و مبارزه با تروریزم اقدامات جدی را روی دست گیرند.

به گفته وی، صلح پایدار و با عزت برای حکومت و مردم افغانستان یک اولویت است و دراین راستا، از موقف و حمایت حکومت آمریکا قدردانی کرده است.

غنی افزوده که حکومت افغانستان به منظور رشد و توسعه  اقتصادی، تلاش‌ها را در زمینۀ همکاری‌های اقتصادی، ترانزیتی و تجارتی آغاز کرده و به منظور جلب سرمایه‌گذاری بیرونی آمادۀ هر نوع همکاری است.

به گفته او، انکشاف اقتصادی و رفاه افغانستان به انکشاف معادن این کشور بستگی دارد که از این مسیر ما روی پای خود خواهیم ایستاد و از عهده مصارف امنیتی بر می‌آیم.

مطالب مرتبط