عبدالله: شرایط ملی و بین‌المللی برای صلح با طالبان آماده است

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی امروز در مراسم تجلیل از روز جهانی صلح در کابل گفت، برخی از کشورهای همسایه که حامی تروریزم اند، روزی از این کارشان پشیمان خواهد شد.

blank

وی همچنان از طالبان خواست تا مانند حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به روند صلح ملحق شود، زیرا شرایط ملی و بین‌المللی برای هر گونه اقدام صلح‌آمیز فراهم است.

وی افزود، برخی از کشورهای همسایه به تروریستان پناهگاه امن داده و زمینه را فراهم کرده‌اند، تا گروه‌های تروریستی از خاک شان علیه افغانستان استفاده کنند.

رییس اجرایی تأکید کرد که هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل زمینه خوب برای همکاری کشورهای منطقه به منظور برقراری صلح بود و آنها باید صدای صلح خواهی مردم افغانستان را بشنوند.

رییس جمهور غنی در این نشست دو روز قبل، بر همکاری کشورهای منطقه در مبارزه با تروریزم تأکید کرد و از پاکستان نیز خواست تا با گروه‌های تروریستی به‌گونه جدی مبارزه کند.

وی همچنان روز گذشته در نشستی تحت عنوان صلح و ثبات برای آسیا گفت، دولت پاکستان با استفاده از فرصت با حکومت افغانستان وارد مذاکره شود.

با این حال، رییس اجرایی گفت، کشورهای همسایه از پناه دادن به تروریزم روزی پشیمان خواهد شد، بنابراین باید همه کشورهای منطقه در مبارزه با گروه‌های تروریستی با دولت افغانستان همکاری کند.

وی داعش را تهدید جدی برای تمام کشورهای منطقه خواند و افزود، در صورتی ادامه جنگ در افغانستان، گروه‌های مختلف می‌توانند از خاک این کشور استفاده کنند.

رییس اجرایی، در ادامه تأکید کرد که تنها راه حل سیاسی می‌تواند افغانستان را از چالش‌های موجود نجات دهد و در غیر این صورت، جنگ در این کشور دوام خواهد یافت.

مطالب مرتبط