رسیدگی به ۱۷۰ پرونده خشونت علیه خبرنگاران

نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) و فدارسیون ژورنالیستان و رسانه‌های افغانستان، اعلام کردند که به ۱۷۰ پرونده خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی شده و شماری از پرونده‌های دیگر، از سوی وزارت داخله بررسی می‌شود.

blank

مسئولان نهادهای مذکور امروز سه شنبه، ۲۸ سنبله  در یک نشست خبری در کابل گفتند، در مجموع ۵۲ قضیه دیگر باقی مانده و آنها زیر بررسی قرار دارند، با تکمیل شدن معلومات به این قضایا نیز رسیدگی خواهد شد.

اما مجیب خلوتگر، رییس اجرایی نی و عضو فدراسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه‌های افغانستان در این نشست گفت، بررسی شماری از قضایای خشونت علیه خبرنگاران از صلاحیت وزارت داخله خارج است.

وی افزود، به ۱۵ قضیه قتل، سه قضیه مجروحیت، چهار قضیه بازداشت‌های مؤقت، ۱۱ قضیه لت وکوب و هفت قضیه تهدید خبرنگاران رسیدگی شده و تمام آن از مخالفان مسلح دولت صورت گرفته بود.

اما شماری از قضایای دیگر که از صلاحیت وزارت داخله خارج است، هنوز زیر بررسی قرار نگرفته و نهادهای رسانه‌ی، خواهان رسیدگی به این قضایا نیز شده‌اند.

بیست و چهار قضیه مربوط به امنیت ملی، هشت مورد به دادستانی کل، هفت مورد به نمایندگان مجلس، سه مورد به محافظان ریاست جمهوری، شش مورد به ستره محکمه و نُه مورد به نیروهای ائتلاف، از جمله قضایای اند که بررسی نشده است.

همچنان دو مورد قضیه خشونت علیه خبرنگاران افغانستان، در کشورهای ایران و پاکستان به ثبت رسیده و آنها نیز بررسی نشده است.

با این حال، وزارت داخله اطمینان داده که به قضایای خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی خواهد شد و پلیس از رسانه‌ها و خبرنگاران در چارچوب قانون حمایت می‌کند.

خشونت علیه خبرنگاران در کشور همواره نگرانی‌ نهادهای رسانه‌ی را به دنبال داشته  و آنها از دولت خواسته اند، تا با عاملان آن مطابق قانون برخورد کند.

بر اساس آمارها، تنها در شش ماه نخست امسال ۷۳ مورد خشونت علیه خبرنگاران در کشور صورت گرفته که ۱۰ مورد قتل و ۱۹ مورد لت‌وکوب نیز شامل آن است.

مطالب مرتبط