تیراندازی پلیس ایران بر موتر حامل مهاجران افغان، چندین کشته برجای گذاشت

مسئولان محلی ولایت تخار می‌گویند که شماری از مهاجران افغان در شیراز ایران در یک رویداد ترافیکی که عامل آن پلیس ایران بوده، جان باخته‌اند.

blank

سنت الله تیمور، سخنگوی والی تخار به خبرگزاری افق گفت، شماری از مهاجران افغان به طور قاچاقی به طرف ایران رفته‌اند، اما زمانیکه موتر حامل آنها از شیراز به سوی تهران درحرکت بوده، هدف تیراندازی پلیس ایران قرار گرفته است.

به گفته او، پس از تیراندازی پلیس ایران موتر حامل مهاجران از سرک منحرف شده که بر اثر آن شماری از باشندگان تخار جان باخته‌اند.

وی افزود، هنوز آمار دقیق از کشته شدگان این رویداد در دست نیست، اما بر اساس معلومات رسیده، تنها شش تن از باشندگان ولسوالی کلفگان تخار در این رویداد جان باخته‌اند.

آقای تیمور گفت، در این رویداد شماری از باشندگان ولسوالی‌های دیگر تخار نیز کشته شده‌اند، ولی هنوز آمار دقیق در اختیار ما قرار نگرفته است.

وی گفت، اکثر باشندگان تخار به صورت قاچاقی به ایران سفر می‌کنند، ما از آنها می‌خواهیم برای جلوگیری از چنین رویدادها قاچاقی سفر نکنند.

تیمور افزود، باشندگان تخار به دلیل مشکلات اقتصادی و کم‌بودن هزینه، به‌گونه قاچاقی به ایران سفر می‌کنند، زیرا آنها هزینه دریافت ویزه را ندارند.

در حال حاضر، اجساد این افراد در شیراز ایران اند، اما معلوم نیست که این اجساد چه زمانی به افغانستان انتقال داده خواهد شد.

ناامنی، فقر و بیکاری از عوامل اصلی مهاجرت در کشور به شمار می‌رود که طی سالهای گذشته، شماری زیادی از شهروندان افغان در مسیر راه از سوی افراد مسلح، حادثات ترافیکی، تیراندازی پلیس و همچنان توفان دریایی جان باخته‌اند.

افغانستان از جمله کشورهای است که بیشترین مهاجر را دارد، تنها حدود سه میلیون مهاجر افغان در ایران هستند و طی دو سال گذشته، نزدیک به ۲۰۰ هزار تن دیگر در کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی داده‌اند.

مطالب مرتبط