سوچی سکوتش را شکست و نقض حقوق بشر علیه مسلمانان روهینگیا را محکوم کرد

آنگ سان سوچی رهبر حزب حاکم دولت میانمار و برنده جایزه صلح نوبل،‌ برای نخستین بار پس از آغاز خشونت‌ها در ولایت راخین این کشور و آواره شدن بیش از ۴۰۰ هزار تن از مسلمانان روهینگیا، روز گذشته در یک نشست عمومی سخنرانی کرده و گفته است که در این ولایت حقوق بشر نقض شده است و وی آن را محکوم می‌کند.

blank

سوچی گفته است که از رنج و مصائبی که مسلمانان روهینگیا گرفتار آن شده‌اند متاسف است و کسانی که مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند مجازات خواهند شد. وی تصریح کرده است که دولت میانمار در نظر دارد تا با کسانی که آواره شده‌اند صحبت کند و دلیل ترس و فرار این افراد از محل سکونت شان را از زبان خود آنان بشنود.

خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا پس از آن آغاز شد که شبه‌نظامیان مسلمان مخالف دولت با نیروهای ارتش در ولایت راخین این کشور درگیر شدند و نیروهای دولتی عملیات گسترده‌ی را طرح ریزی کردند. نظامیان میانمار اعلام کردند که این عملیات به منظور مبارزه با تروریسم است، اما هزاران تن از غیرنظامیان مسلمان روهینگیا به دلیل خشونت‌های نیروهای دولتی و تندروهای بودایی مجبور به ترک خانه‌های شان شدند.

در جریان این درگیری‌ها هزاران تن از مسلمانان روهینگیا کشته و خانه‌ها و روستاهای آنان به آتش کشیده شدند.

این اقدامات ارتش و سکوت آنگ‌سان سوچی،‌ با انتقادات تند بین‌المللی مواجه شده بود و سازمان ملل در مورد ادامه این روند به دولت میانمار هشدار داده بود.

مطالب مرتبط