ناتو: چرخبال‌های بلک‌هاوک به قندهار رسیده‌اند

نیروهای ناتو یا مأموریت حمایت قاطع، اعلام کرده است که اولین دسته چرخ‌بال‌‌های بلک‌هاوک که قرار است به نیروهای هوایی افغان تسلیم داده شوند،‌ روز گذشته به  ولایت قندهار رسیده اند.

blank

ناتو با نشر خبرنامه‌ی گفته است که این چرخ‌بال‌ها توانایی نیروهای هوایی افغان را افزایش می‌دهد و وزارت دفاع کشور نیز گفته است که با رسیدن این چرخ‌بال‌ها ظرفیت نیروهای هوایی کشور بیشتر خواهد شد. گفته می‌شود این هلیکوپترها در مقایسه با چرخ‌بال‌های mi-17 ساخت روسیه پیشرفته‌تر اند.

این چرخ‌بال‌ها بر اساس تعهد امریکا مبنی بر تسلیم‌دهی ۱۰۶ چرخ‌بال بلک‌هاوک و ده‌ها هواپیمای دیگر تا چهار سال آینده به نیروهای هوایی افغان داده شده‌اند.

دولت وزیری سخن‌گوی وزارت دفاع کشور گفته است این چرخ‌بال‌ها برای متلاشی کردن لانه‌های دشمن، اکمالات به موقع، نجات مریضان و زخمی‌ها کاربرد فوق‌العاده دارند.

با این حال وزارت دفاع امریکا در نظر دارد تا ۳۰ چرخ‌بال کایویس وایر، ۶ طیاره سوپر تکانو و ۵ هلیکوپتر ES-208  را نیز به نیروهای هوایی افغان تسلیم دهد.

نیروهای هوایی افغان پس از آن با چرخ‌بال‌های ساخت امریکا مجهز می‌شوند که کانگرس امرکا مانع خریدن چرخ‌بال‌های روسی برای قوای هوایی افغان شد.

مطالب مرتبط