سفر رئیس جمهور عراق به نیویورک لغو شد

با نزدیک شدن ۲۵ سپتامبر روز برگزاری همه‌پرسی استقلال در کردستان عراق، فشارها بر رهبران این اقلیم برای انصراف از این کار افزایش یافته است.

blank

رای پارلمان اقلیم کردستان به برگزاری همه‌پرسی در روز جمعه و تاکید مسعود بارزانی رئیس این اقلیم بر اجتناب ناپذیر بودن آن، حساسیت‌ها نسبت به پی‌آمدهای این رویداد بویژه در کشورهای همسایه عراق را تشدید کرده است.

مخالفت کشورهای همسایه عراق به ویژه ترکیه که از آن یک مسئله امنیت ملی یاد کرد است بیش از گذشت به تشدید بحران در این منطقه صحه می‌گذارد.

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق نیزگفته است، در صورت بروز خشونت در جریان برگزاری رفراندوم اقلیم خودمختار کردستان، بغداد آماده مداخله نظامی خواهد بود.

به گزارش المیادین، رییس جمهور عراق روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن «خطرناک» توصیف کردن تبعات تنش‌های جاری، از همه گروه‌های سیاسی و اجرایی بغداد و اربیل خواست تا پای میز مذاکره بنشینند.

فواد معصوم با هدف مدیریت این گفت‌وگوها سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل را لغو کرده و گویا قرار است حیدر عبادی، نخست وزیر عراق راهی این سفر شود.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق گفته است که امیدوار است کردها ناچار نباشند بر سر مناطق مورد مناقشه‌ای مانند کرکوک بجنگند، اما اگر کسانی بخواهند در این مورد به اسلحه متوسل شوند، با آنها مقابله خواهند کرد.

مطالب مرتبط