نخستین پروژه تولید برق بادی کشور در هرات افتتاح شد

نخستین پروژه تولید برق خورشیدی و بادی در سطح کشور، با ظرفیت ۲ میگاوات برق، امروز در شهرک صنعتی ولایت هرات افتتاح شد.

blank

در مراسم افتتاح این پروژه علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب کشور و شماری از اعضای شورای ولایتی و مسئولان اداره‌های محلی هرات اشتراک کرده‌‌اند.

وزیر انرژی و آب به خبرگزاری افق گفت که با افتتاح این پروژه گام‌های نخستین برای بهره گیری از انرژی تجدید پذیر در کشور برداشته شده‌است. او افزود که راه‌اندازی پروژه‌های سولری و بادی در کوتاه مدت می‌تواند میزان وابستگی به انرژی وارداتی کشورهای خارجی را کاهش دهد.

پروژه مختلط برق خورشیدی و بادی در ۴۰ جریب زمین در شهرک صنعتی هرات ساخته شده است و در این پروژه ۳۲۵۰ تخته سولر با ظرفیت تولید ۱٫۷ میگاوات برق و سه توربین بادی با ظرفیت ۳۰۰ کیلووات برق نصب شده اند.

شماری از اعضای شورای ولایتی هرات نیز از راه‌اندازی پروژه مختلط آفتابی و بادی در این ولایت ابراز خرسندی می‌کنند.

حبیب الرحمان پدرام، عضو شورای ولایتی به خبرگزاری افق گفت: « از دولت می‌خواهم که در زمینه استفاده از انرژی تجدید پذیر تلاش جدی کند.»

در همین حال، امان الله غالب، رییس شرکت برشنا به خبرگزاری افق گفت که با افتتاح پروژه تولید برق خورشیدی و بادی، سالانه ۴۰۰ هزار دالر، دولت از بابت فروش دو میگاوات برق به دست خواهد آورد.

همواره نگرانی‌های در پیوند به کمبود انرژی برق در شهرک صنعتی هرات وجود داشته و به نظر می‌رسد که با بهره‌گیری از ظرفیت تولیدی برق این نیروگاهی برق آفتابی و سولری، از میزان نارسایی‌ها در بخش کمبود برق در شهرک صنعتی هرات کاسته شود.

حمیدالله خادم، رییس اتاق معادن و صنعت‌گران هرات، به خبرگزاری افق گفت: «ما از دولت می‌خواهیم که در زمینه برق رسانی به شرکت‌های تولیدی در شهرک صنعتی هرات تلاش جدی کند.»

شهرک صنعتی هرات به ۵۰ میگاوات برق نیاز دارد که هم اکنون ۳۰ میگاوات برق وارداتی ایران به این شهرک اختصاص یافته است.

با این وجود، پروژه تولید برق آفتابی و سولری با هزینه ۳٫۷ میلیون دالر و با کمک کشور جاپان در مدت یک سال در ولایت هرات ساخته شده است و قرار است که به زودی در ولسوالی شیندند این ولایت نیز یک نیروگاه تولید برق آفتابی ساخته شود.

مطالب مرتبط