بیماری سل در میان مصرف کنندگان موادمخدر بیشتر است

وزارت صحت عامه اعلام کرد که بیماری سل در میان مصرف کنندگان موادمخدر بیشتر بوده اما در نظر داریم تا این بیماری را به گونه کامل در کشور ریشه‌کن کنیم.

blank

نتایج یک تحقیق تازه که در آن هفت هزار مصرف کننده مواد مخدر زیر بررسی قرار گرفته، نشان می‌دهد که در حدود ۴۰ درصد آنها مبتلا به بیماری سل بوده‌اند.

این تحقیق، به تازگی از سوی برنامه ملی کنترل بیماری سل وزارت صحت‌عامه با همکاری اداره انکشاف بین‌المللی آمریکا، انجام شده است.

این تحقیق در ولایات کابل، بلخ، قندهار و ننگرهار انجام شده و قرار است تا ماه میزان در برخی از ولایات دیگر نیز صورت بگیرد که در آن حدود ده هزار معتاد به موادمخدر تحت آزمایش قرار می‌گیرد.

بر اساس آمارها، سالانه حدود ۶۰ هزار تن در افغانستان به بیماری سل مبتلا می‌شوند و از این جمع، ۱۴ هزار تن آنها بر اثر این بیماری جان می‌دهند.

با این حال، مبتلا بودن معتادان مواد مخدر به بیماری سل این نگرانی را بوجود آورده که دامنه آن در کشور را گسترش ندهد.

زیرا بیماری سل ساری است که از طریق سرفه افراد مبتلا به این بیماری، به افراد عادی منتقل می‌شود. این بیماری در صورت عدم تداوی، کشنده است.

فعلاً در سراسر کشور، حدود ۲۰۰۰ مرکز تداوی بیماری سل فعالیت دارند، اما با توجه به کثرت مبتلا بودن افراد به این بیماری، این شمار مراکز اندک عنوان شده است.

مطالب مرتبط