سند آغاز کار عملی پروژه شهر جدید کابل امضا شد

ادارۀ مستقل انکشاف زون پایتخت و شرکت اوکسین آریانا، سند آغاز کار عملی پروژۀ شهر جدید کابل را طی مراسمی با حضور رییس جمهور غنی و سفیر جاپان در کابل به امضا رساندند.

blank

الهام عمر هوتکی، رییس اداره مستقل انکشاف زون پایتخت عصر دیروز در این مراسم گفت، در حکومت قبلی، مشکلات حقوقی در طرح مذکور وجود داشت که اکنون مشکلات رفع شده ‌است.

وی افزود، تطبیق پروژه‌های کلان، نیاز به کار تخنیکی بیشتر دارد و در طرح متذکره، شهر جدید کابل به شکل معیاری و مدرن دیزاین شده‌ که با تطبیق این طرح، چهرۀ شهر کابل به گونۀ اساسی تغییر خواهد‌ کرد.

هوتکی گفت، شهر جدید کابل دارای ۷۴۰ کیلومتر مربع مساحت است که در برگیرندۀ ساحات ده‌سبز و قسمت‌های از شکردره، قره‌ باغ، کوهدامن، کلکان و باریک آب می‌باشد و در سه فاز تکمیل خواهد شد.

به گفته او، شهر جدید کابل در سه‌ مرحله احداث و اعمار خواهد شد که در مرحلۀ کوتاه‌مدت، ۱۰ هزار واحد مسکونی طی ۵ سال، در میان‌مدت ۸۰ هزار واحد مسکونی در ۱۵ سال و در درازمدت ۲۵۰ الی ۵۰۰ هزار واحد مسکونی طی ۳۰ سال اعمار خواهد شد.

وی، هدف از احداث شهر جدید کابل را داشتن شهری با معیارهای بین‌المللی و فراهم‌آوری تسهیلات لازم از قبیل تأمین زمینۀ تحصیل، تجارت، اشتغال و محیط سالم عنوان‌کرد و گفت، با احداث شهر جدید کابل مشکل تراکم نفوس و کمبود سرپناه در شهر فعلی کابل مرفوع خواهد شد.

رئیس ادارۀ انکشاف زون پایتخت در ادامه گفت که به ورثه‌های شهدا در فاز اول شهر جدید کابل، ۱۰۰۰  واحد مسکونی در نظر گرفته شده‌ است.

همچنان میتسوجی سوزوکو، سفیر جاپان در کابل در این مراسم گفت، ما از طریق نهاد (جایکا) با دولت افغانستان هم‌کاری‌های همه‌جانبه داریم و این هم‌کاری هم‌چنان تداوم می‌یابد.

به گفته او، در شهرهای پرُتراکم به لحاظ جمعیت، توسعۀ شهری یکی از ضروریات می‌باشد و توسعه شهر کابل نه تنها محیط زندگی اقتصادی و سالم را تأمین می‌کند، بلکه برای تأمین امنیت نیز موثر خواهد بود.

رییس جمهور غنی در این مراسم گفت، دیدگاه ما به کابل به‌عنوان پایتخت این‌است که همه شهروندان خود را در آن ببینند و جواب‌گوی نیازمندی‌های مردم ما در عصر حاضر باشد.

وی گفت که کابل بافت ملی دارد و نیاز است تا برای احیای دوران بابر که مرکز اتصال شرق و غرب و شمال جنوب بود، تلاش‌ شود.

رییس جمهور بر توجه به خانواده‌های شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی تأکید کرد و افزود، در شهر جدید کابل به خانواده‌های شهدا، آپارتمان توزیع خواهد ‌شد.

مطالب مرتبط