امریکا از کردستان خواست همه‌پرسی استقلال برگزار نکند/ کردستان: برگزار می‌کنیم

مسعود بارزانی، رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق تا کنون در برابر فشار کشورها مبنی بر عدم برگزاری همه پرسی در این منطقه مقاومت کرده است.

در همین حال پارلمان منطقه خودمختار کردستان عراق طرح برگزاری همه پرسی در مورد استقلال آن منطقه را تصویب کرده است. قرار است این همه پرسی در ۲۵ سپتامبر سال جاری برگزار شود.blank

پارلمان کردستان عراق پس آنکه دو سال پیش به حالت تعلیق درآمده بود، روز جمعه دوباره به کار خود آغاز کرد و در نخستین جلسه خود به حمایت از طرح همه پرسی استقلال کردستان رای داد.

نمایندگان پارلمان اقلیم کردستان روز جمعه ۲۴ سنبله با برگزاری همه پرسی در مناطق مورد مناقشه‌ای مانند کرکو هم موافقت کرده‌اند. این اولین باری است که پارلمان کردستان عراق طی دوسال اخیر تشکیل جلسه ‌داده است.

این در حالیست که حکومت مرکزی عراق، امریکا و ترکیه مخالفت شان را با برگزاری این همه پرسی اعلام کرده اند.

ایران و ترکیه که دارای مناطق کرد نشین می باشند، هراس دارند که ایجاد یک کشور مستقل کردستان در نتیجه تجزیه عراق سبب تقویت احساسات استقلال طلبی کرد‌های ایرانی و ترکی شود.

مسعود بارزانی، رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق روز جمعه گفت که برگزاری همه پرسی در مورد استقلال آن منطقه از عراق به تعویق نخواهد افتاد.

با این حال معلوم نیست کدام کشور پشت مسعود بارزانی ایستاده است که او چنین مستحکم به برگزاری این همه پرسی تلاش دارد.

امریکا و سایر کشور‌های غربی نگران اند که افزایش اختلافات بین بغداد و کردستان عراق، منجر به ایجاد یک تشنج تازه در عراق شده و توجه از جنگ علیه گروه داعش را منحرف خواهد ساخت.

آقای بارزانی با اشاره به مذاکرات با مقام‌های امریکایی و غربی گفت که تا کنون کدام پیشنهادی را که بدیلی برای برگزاری این همه پرسی باشد، دریافت نکرده است.

ایران تنها رقیب اسراییل در منطقه با برگزاری این همه پرسی مخالفت کرده است از جانب دیگر اسرائیل که با امریکا از یک پنجره به جهان می‌نگرد گفته است از ایجاد یک کشور مستقل کردستان حمایت می‌کند.

اسراییل از دهه ۱۹۶۰ میلادی با کردها روابط محتاطانه نظامی، استخباراتی و تجارتی داشته است.

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، پیش از این گفته است که همه‌پرسی استقلال کردستان از عراق را غیر قانونی و خلاف قانون اساسی می‌داند.

مطالب مرتبط

یک نظر