ناظران بین‌المللی برای بررسی ارای دور دوم انتخابات افزایش یافت

روز جمعه تعداد بیشتری ناظر و کارشناس بین المللی برای شرکت در روند بازشماری آراء دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان وارد کابل پایتخت افغانستان شدند.

به گزراش افق، سازمان ملل متحد در افغانستان، روز جمعه با صدور بیانیه‌ی مطبوعاتی اعلام کرد: یوناما از استقرار ناظران بین المللی حرفه ای و کارشناسان سازمان ملل که پیش از شروع مجدد روند بازبینی نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری 14 جون، در روز شنبه وارد افغانستان شده اند استقبال می کند.

کمبود ناظران بین المللی یکی از چالش‌‌های موجود در پروسه بررسی ارای کامل دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان عنوان شده بود.
کمبود ناظران بین المللی یکی از چالش‌‌های موجود در پروسه بررسی ارای کامل دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان عنوان شده بود.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان میان دو نامزد اصلی این انتخابات برگزار شد. نتایج اولیه نشان داد اشرف غنی احمدزی از عبدالله عبدالله رقیب خود پیش است اما وزیر امور خارجه اسبق افغانستان از پذیرش این نتیجه خودداری کرد و کمیسیون انتخابات را به تقلب متهم کرد و خواستار بازشماری آراء شد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در جون، با میانجیگری میان این دو نامزد به رفع بن بست کمک کرد و راه را برای تشکیل یک دولت وحدت ملی در افغانستان هموار ساخت. عبدالله و غنی موافقت کردند که بیش از هشت میلیون برگه رای به صورت 100 درصد بازشماری شود.

روند بازشماری 17 جون،  آغاز شد اما بارها به دلیل اختلاف نظر ناظران هر دو تیم انتخاباتی متوقف شده و به حال تعلیق درآمد.

مطالب مرتبط