بررسی وضعیت افغانستان درنشست شورای وزرای گروه شانگهای در تاجیکستان

مسایل افغانستان درنشست شورای وزرای خارجه گروه شانگهای امروز پنج شنبه با حضور وزرای خارجه کشورهای روسیه ، چین ، قزاقستان ، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان بررسی شد.81255515-5854067

به گزارش افق وزیر امورخارجه تاجیکستان پس از پایان نشست مشورتی وزاری گروه شانگهای درشهر دوشنبه در یک نشست خبری اظهار داشت:دراین نشست در مورد تبدیل شدن افغانستان به یک کشور مستقل ،آرام ، بی طرف و پیشرفته اتفاق نظر وجودداشت و به نقش سازمان ملل متحد در هماهنگ سازی تلاش های بین المللی برای مسایل افغانستان تاکید شد.

سراج الدین اصلف افزود: بررسی مسایل تحکیم امنیت منطقه یکی از موضوعات مهم مطرح شده در جلسه وزرای خارجه کشور های عضو این سازمان بود.

به گفته وزیر خارجه تاجیکستان در این همایش طرح تصمیم شورای کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای درباره توسعه استراتژی پروژه های این سازمان تا سال 2025 تایید شد.

اصلف با بیان این که این طرح از نظر همکاری ها و وظایف آینده کشورهای عضو این سازمان حایز اهمیت است، افزود: در نشست امروز وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای مدارک حقوقی برای پذیرفتن کشورهای دیگر به عضویت این سازمان نیز تهیه شده است.

در این نشست وزرای امور خارجه گروه شانگهای، همکاری با سازمان های دیگر بین المللی از جمله سازمان ملل متحد ، سازمان پیمان امنیت دسته جمعی ، اتحاد اورااسیا و سایر سازمان ها در جهان را مهم ارزیابی کرده اند.

اصلف گفت : جلسه سران سازمان کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای در ماه سپتامبر 2014 در شهر دوشنبه برگزار خواهد شد.

سازمان همکاری های شانگهای در سال 2001 تاسیس شده است و کشورهای روسیه ، چین ،قزاقستان ، ازبکستان ، تاجیکستان و قرقیزستان عضو آن هستند.  هند، افغانستان،ایران و مغولستان و پاکستان نیز در این سازمان به عنوان ناظر حضوردارند.

در نشست سران کشورهای عضو سازمان شانگهای در ماه سپتامبر سال 2013 در بیشکک ،ریاست دوره ای این سازمان به کشور تاجیکستان واگذار شد.

مطالب مرتبط