ترکیه آثار باستانی هرات را باسازی می‌کند

دولت ترکیه اعلام کرده است که برای بازسازی آثار باستانی و کارگاه کاشی سازی هرات با اداره محلی این ولایت همکاری می‌کند.

blank

علی ارغون، مسئول نهاد فرهنگی «تیکا» مربوط کشور ترکیه، در سفرش به ولایت هرات گفته است که آرامگاه خواجه عبدالله انصاری و امام فخرالدین رازی و شماری دیگر از آثار باستانی این ولایت را به گونه معیاری بازسازی می‌کند.

این دو آرامگاه‌ از مکان‌های تاریخی هرات شمرده می‌شوند و بسیاری‌ها از جمله گردشگران خارجی، از این مکان‌ها بازدید به عمل می‌آورند اما به نظر می‌رسد که این دو مکان به بازسازی و مرمت جدی نیازمند هستند.

در این میان، وحید قتالی، شهردار هرات از تلاش‌های دولت ترکیه در راستای بازسازی و مرمت آثار باستانی هرات تقدیر کرده است. او گفت: ” اداره شهرداری از طرح‌ها و تلاش‌های همکاران ترکی برای حفظ آبدات تاریخی استقبال می‌کند و تمام سعی خود را برای اجرای این طرح‌ها به خرج می‌دهد”.

از سوی‌هم کارخانه کاشی‌سازی سنتی هرات که در داخل مسجد جامع این ولایت موقعیت دارد، در وضعیت نامناسب قرار دارد و امیدواری‌ها بر این است که دولت ترکیه برای احیای مجدد این کارخانه کاشی سازی تلاش جدی کند.

در همین حال مسوول نهاد ارغون گفته است که برای بازسازی کارخانه کاشی سازی سنتی هرات، دولت افغانستان را کمک می‌کند.

باید گفت هرات به دلیل داشتن بیش از ۷۰۰ آبده تاریخی، یکی از ولایت‌های باستانی کشور شمرده می‌شود اما هم اکنون گزارش‌های وجود دارد که بسیاری از این آبده‌های تاریخی به مرمت و بازسازی جدی ضرورت دارند.

 

مطالب مرتبط