«منار جام» غور در معرض نابودی و حذف از فهرست میراث جهانی قرار دارد

پس از نشر گزارش سازمان آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در باره این‌که منار جام در معرض تهدید حذف از فهرست این سازمان قرار دارد؛ حالا مقام‌ها در اداره محلی غور با ابراز نگرانی از  فروپاشی این منار می‌گویند که باید وزارت اطلاعات و فرهنگ در راستای بازسازی این منار تلاش جدی کند.

blank

عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور تاکید دارد که حکومت مرکزی به ویژه وزارت اطلاعات و فرهنگ،  گام‌های عملی برای جلوگیری از فروپاشی منار جام روی دست گیرد. در همین حال، مسئولان در اداره اطلاعات و فرهنگ غور نیز، از آسیب رسیدن به بدنه منار جام به شدت نگران اند.

فخرالدین آریاپور، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ غور به خبرگزاری افق گفت: ” در صورتی که کار روی بازسازی تزئینات و تحکیم بدنه‌ای منار جام هر چی زودتر شروع نشود احتمال این بسیار است که این منار تا چهار سال آینده به گونه کامل تخریب شود”.

در این میان، فعالان مدنی غور نیز از خطر فروپاشی منار جام ابراز نگرانی می‌کنند و حکومت را در راستای حفاظت از بناهای تاریخی به سهل انگاری و ناتوانی متهم می‌کنند.

حسن حکیمی، از فعالان مدنی غور با اشاره به خطر فروپاشی منار جام و در معرض تهدید واقع شدن این منار در فهرست سازمان یونسکو، به خبرگزاری افق گفت: “دولت در قبال حفاظت از منار جام کم توجه بوده است”.

آگاهان فرهنگی در غور بدین باور اند که نبود نگهبان آموزش دیده و مرمت نشدن منار جام، از دلایل فروپاشی احتمالی این منار اند.

ضیا رفاه، یک تن از فعالان فرهنگی ولایت غور به خبرگزاری افق گفت که تاکنون هم شماری از افراد به کندن کاری غیرقانونی در اطراف منار جام مصروف هستند که ادامه این روند به فروپاشی این منار خواهد انجامید.

آقای رفاه از عملکرد وزارت اطلاعات و فرهنگ در زمینه حفاظت از این منار سخت انتقاد می‌کند. او گفت: ” متاسفانه وزارت اطلاعات و فرهنگ در پیوند به بازسازی این منار تاریخی تاکنون هیچ اقدامی نکرده و هر گاه این منار از فهرست میراث‌های فرهنگی یونسکو حذف گردد در حقیقت هویت مردم غور حذف خواهد شد”.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که به تازگی یونسکو از دولت افغانستان و جامعه جهانی خواسته است که در راستای رفع تهدیدات در اطراف منار جام تلاش جدی کنند.

blank

با این وجود، یونسکو پیشنهاد کرده است که برای حفاظت از منار جام، باید بی‌درنگ روند ساخت دیوار استنادی آغاز شود و افزون بر آن، امکانات مناسب برای اندازه گیری میزان کج شدن این منار و تهجیزات مدرن عکاسی و نقشه برداری در نزدیکی منار جام نصب شود.

این سازمان هم‌چنان هشدار می‌دهد که در صورتی که به تهدیدات در منار جام توجه نشود؛ منار جام از فهرست میراث‌های جهانی حذف خواهد شد.

منار جام با ارتفاع ۶۴ متر و با هشت صد سال قدامت، از مهمترین بناهای تاریخی دوران حکومت غوریان است و آگاهان فرهنگی بدین باور اند که این منار نمادی از شاه‌کار دوره غوریان می‌باشد.

مطالب مرتبط