توقف بازرسی آرای دور دوم انتخابات تا چهار روز پس از عید

به دنبال اختلاف نظر‌ها میان ناظرین دو تیم انتخاباتی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که روند بررسی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را تا زمانیکه نامزدهای انتخابات به موافقت نهایی برسند، متوقف کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری افق، یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفت که کمیسیون انتخابات افغانستان به این نتیجه رسیده که به نفع کمیسیون نیست ناظران دو ستاد عبدالله و احمدزی به دلیل اختلاف‌های جزئی از روند بررسی آراء خارج و باعث توقف این روند شوند.

نورستان اعلام کرد که تا توافق دو تیم انتخاباتی روی کار شیوه‌ی ابطال ارای دور دوم انتخابات این کمیسیون روند شمارش آرا را متوقف می‌کند.
نورستان اعلام کرد که تا توافق دو تیم انتخاباتی روی کار شیوه‌ی ابطال ارای دور دوم انتخابات این کمیسیون روند شمارش آرا را متوقف می‌کند.

نورستانی تاکید کرد: تا زمانی که آنان(ستاد انتخاباتی احمدزی و عبدالله) برسر معیارها به توافق نهایی برسند، تا پایان روزهای عید روند بررسی آرا را متوقف می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: انتظار می‌رود تا آن زمان ناظران بین‌المللی بیشتری به کابل وارد شوند، نامزدها نیز به توافقاتی دست یابند و کمیسیون نیز در آن صورت تعداد تیم‌های بررسی کننده را افزایش خواهد داد تا روند سرعت بگیرد.

فیض الله ذکی، سخنگوی ستاد تیم تحول و تداوم درباره توقف بررسی مجدد آراء دور دوم گفت که آنان باعث توقف این روند نشده بلکه ناظران تیم اصلاحات و هم‌گرایی بوده که باعث این کار شده‌اند.

وی افزود که این تیم سندی را که دیروز دفتر نمایندگی سازمان ملل (یوناما) تهیه کرده بود درباره روند ابطال و بررسی آراء با توجه به اینکه ملاحظاتی هم داشته، در نهایت پذیرفته است.

ذکی گفت که “یوناما مورد اعتماد تیم اصلاحات و همگرایی نیز هست و باید آنان نیز آن را بپذیرند، زیرا مردم افغانستان منتظر دریافت نتیجه اند و خروج ناظران و این اتهامات متقابل مردم را نیز خسته کرده‌است.”

فضل الرحمن اوریا، سخنگوی ستاد اطلاحات و همگرایی نیز تیم تحول و تداوم را متهم می‌کند که باعث توقف روند بررسی آراء شده است.

او با تایید اینکه روند بررسی آراء ساعت 10:30قبل از ظهر روز شنبه متوقف شده، گفت که دلایل این توقف مسایل ذیل بوده و در قدم اول تیم تحول و تداوم ماده ۱۲چک لیست تهیه شده توسط یوناما را نمی‌پذیرد و علاوه بر آن ماده ۱۶این چک لیست را نیز قبول ندارد.

اوریا انتقال تعدادی از کارمندان ولایتی کمیسیون انتخابات به کابل و به کار گماشتن آنان در روند بررسی آراء را از چالش‌های دیگر می‌داند و می‌گوید که تیم اصلاحات در صدد محاکمه این افراد هستند و به کارگیری آنها در روند بررسی آراء قابل قبول نیست.

به گفته او در ماده ۱۲این چک لیست آمده که علایم مشابه بر روی اوراق اگر 10 تا باشد اشکال ندارد، ولی بیشتر از آن باعث ابطال آراء می‌شود و علاوه بر آن در ماده ۱۶آمده است که تفاوت آراء نامزدها در دور اول و دور دوم باید بررسی شود که تیم تحول و تداوم به این کار نیز تن نمی‌دهد.

نامزدهای انتخابات دور دوم افغانستان با میانجی‌گری جان کری، وزیر خارجه آمریکا، برای حل بحران انتخابات توافق کردند که تمامی آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در کابل مورد بررسی دوباره قرار بگیرد تا “آرای پاک از آرای ناپاک” جدا شود.

اما با گذشت بیش از دوهفته این سومین بار است که این روند متوقف شده و معلوم نیست که با این اوضاع سرنوشت انتخابات افغانستان به کجا ختم خواهد شد.

عالم فرزان-کابل

مطالب مرتبط