خامک‌دوزی شغل پرُ درآمد‌ برای زنان روستایی هرات

خامک دوزی یک بار دیگر در روستاهای ولایت هرات به یک شغل نسباً پُر درآمد مبدل شده است و به همین دلیل، بسیاری از زنان روستایی از طریق این شغل، مصارف زندگی شان را تامین می‌کنند.

blank

هر یخن خامک دوزی، یک الی دو ماه زمان می‌برد و یخن‌های دستی با طرح‌های جدید و متنوع تا ۱۰ هزار افغانی در بازارهای هرات به فروش می‌رسد.

زرمینه، یک تن از زنان روستایی که به شغل خامک دوزی در هرات مصروف است؛ ضمن خرسندی از بازار فروش یخن‌های دستی به خبرگزاری افق گفت: «خیلی خوشحالم و من می‌توانم هر سال با فروختن ۵- ۶ یخن ۴۰ الی ۵۰ هزار افغانی درآمد داشته باشم».

زیادتر زنان جوان و بیوه‌ها در ولسوالی‌های انجیل، گذره و کرخ به خامک دوزی روی یخن‌های مردانه می‌پردازند. گل بی بی، به خبرگزاری افق گفت: «من چهار فرزند دارم و از طریق خامک دوزی خرچ زندگی خود را به دست می‌آورم».

هم اکنون تلاش‌های در هرات جریان دارد که زنان بیشتری به خامک دوزی روی بیاورند؛ تا از این طریق در مصارف زندگی با مردان همکاری کنند. نفس گل جامی، رییس صنف خامک دوزان هرات به خبرگزاری افق گفت: «ما کوشش می‌کنیم که زنان بیشتری در روستاها خامک دوزی را یاد بگیرند».

با این همه، یخن‌های کامپیوتری که در چند سال اخیر در بازارهای هرات رواج یافته است، فروشندگان یخن‌های دستی را با مشکل جدی روبرو کرده‌است.

نصرالله احمدی گفت: «حالا مردم بیشتر یخن‌های کامپیوتری را به جای یخن‌های دستی می‌خرند؛ چرا که یخن‌های کامپیوتری خیلی ارزان است اما یخن‌های دستی به مراتب از لحاظ کیفیت و رنگ بندی در درجه بهتری قرار دارد».

سعد خطیبی، رییس اتاق‌های تجارت و صنایع هرات، در صحبت با خبرگزاری افق اطمینان داد که برای رشد صنایع دستی بانوان به ویژه یخن‌های دستی، یک مرکز فروش در بهترین مرکز تجارتی پوشاک در هرات راه‌اندازی می‌کند.

آنگونه که مسئولان در اداره اتاق‌های تجارت و صنایع هرات می‌گویند، در این اواخر زنان روستایی در بخش تولید صنایع دستی به ویژه خامک دوزی، رشد چشم‌گیری داشته‌اند.

مطالب مرتبط