هرات کلان شهری بدون داشتن سالن سینما و تئاتر

هرات دومین ولایت پر جمعیت کشور است اما در این شهر، از چند دهه به این سو سالن سینما وجود ندارد و تنها سالن تئاتر هم چندی پیش، از سوی اداره شهرداری این ولایت تخریب شده‌است.

blank

با وجودی که داشتن سالن تئاتر و سینما، همواره رویای مردم این مرز و بوم بوده است اما به نظر می رسد که دولت در بخش رشد هنر سینما و تئاتر در این مدت کمتر کاری کرده‌اند. علی شاه محمدی، باشنده هرات به خبرگزاری افق گفت: «دولت باید در بخش رشد صنعت سینما و تئاتر تلاش جدی کند».

ناظران بر اوضاع هنر در هرات معتقدند که بی‌میلی دولت مردان در بخش ساخت مکان‌های فرهنگی و هنری، اوضاع را برای هنرمندان هرات که شمار شان انگشت شمار می‌باشد؛ بیش‌تر از پیش تنگ ساخته و زمینه را برای فراموشی هنر تئاتر را هموار کرده است. قادر کامل، آگاه فرهنگی به خبرگزاری افق گفت: «دولت در بخش ساختن سالن تئاتر و سینما در هرات بی‌پروا بوده است».

نزدیک به دو سال پیش، اداره شهرداری هرات به خاطر بزرگ سازی سرک مرکزی هرات، اقدام به تخریب سالن تئاتر کرد، اما در این مدت با وجود اعتراض‌های پیهم هنرمندان تئاتر، تا‌کنون مکانی برای اجرای هنر تئاتر ساخته نشده است.

فریدون فکوری، آمر تئاتر در اداره اطلاعات و فرهنگ به خبرگزاری افق گفت: «با وجودی که بارها ما به‌خاطر ساخت سالن تئاتر دست به اعتراض زده‌ایم اما دولت در بخش ساخت سالن تئاتر بی‌توجه است».

اما هم اکنون گفته‌های وجود دارد که اداره شهرداری هرات، سه جریب زمین در قسمت ورودی تخت سفر «مکان مشهور تفریحی هرات» به اعمار سالن تئاتر و سینما اختصاص داده است؛ موضوعی که آریا رئوفیان، رییس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات نیز به آن اشاره می‌کند و می‌گوید، سنگ تهدات این سالن‌ها در سال ۱۳۹۷ گذاشته خواهد شد.

اما برخی‌ها به شمول آمر تئاتر هرات به ساخت سالن تئاتر، در آینده نزدیک به دیده شک و تردید می‌نگرند و اراده مسئولان در راستای ساخت این سالن را پرسش برانگیز و عوام فریبانه توصیف می‌کنند.

با این وجود، از عمر هنر تئاتر در هرات ۹۵ سال می‌گذرد و در گذشته‌ها این هنر، از طرفداران پروپاقرصی زیادی برخوردار بود، اما هم اکنون به دلیل جذاب نبودن نمایش‌های تئاتر کمتر کسی به سراغ دیدن اجرای این هنر می‌رود.

مطالب مرتبط