طالبان آثار باستانی بادغیس را تخریب می‌کنند

مسئولان در اداره اطلاعات و فرهنگ بادغیس، مدعی‌اند که طالبان مسلح به تخریب آثار باستانی این ولایت اقدام می‌کنند و باید نیروهای دولتی جلو تخریب این آثار را بگیرند.

blank

احسان سروریار، رییس این اداره ابراز نگرانی کرده می‌گوید، هم اکنون بسیاری از آثار باستانی ولایت بادغیس در حال فروپاشی قرار دارند و دولت نیز در بخش بازسازی این آثار بی‌توجه است.

گزارش‌های وجود دارد که هم اکنون به دلیل حضور طالبان مسلح در بادغیس، در مکان‌های که بناهای تاریخی وجود دارد، به گونه خود سر حفریات برای کشف اثار باستانی جریان دارد.

در همین حال، شماری از فعالان مدنی بادغیس نیز مدعی‌اند که طالبان مسلح با گذشت هر روز شرورتر می‌شوند و اقدام به تخریب این آثار می‌کنند.

عبدالرزاق عصمت، از فعالان مدنی بادغیس به افق گفت: ” در کنار این که دولت در بخش بازسازی آثار باستانی بی‌توجه هست؛ طالبان به تخریب آثار باستانی در این ولایت مصروف اند”.

در این میان، خالد صافی، سخنگوی والی بادغیس به خبرگزاری افق گفت طالبان در شماری از نقاط این ولایت فعالیت دارند و گزارش‌های در پیوند به تخریب آثار باستانی در این ولایت وجود دارد.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که پیشتر طالبان مسلح، یک قلعه تاریخی در منطقه غورماچ این ولایت را نابود کرده‌ بودند که این اقدام، با واکنش تند فعالان مدنی و باشندگان این ولایت مواجه شده بود.

بربنیاد گفته‌های مسئولان در اداره اطلاعات و فرهنگ بادغیس، هم اکنون بیش از ۳۰ آبده تاریخی در ولسوالی‌های آب کمری، بالامرغاب، جوند، قادس و شهر قلعه‌نو در این ولایت شناسایی شده که بسیاری از این آثار باستانی‌ هم‌اکنون در معرض فروپاشی قرار دارند.

مطالب مرتبط