زنان هراتی دوشا دوش مردان کار می‌کنند

هم اکنون ۱۰۸۰ تن از بانوان در نهاد اجتماعی هدایت نور در منطقه جبرئیل در ده کیلومتر غرب شهر هرات، مصروف فراگیری آموزش‌های فن و سوادآموزی هستند که از این میان، ۸۰۰ بانو مشخصاً در بخش صنایع دستی کار می‌کنند.

blank

این نهاد از دو سال به این‌سو، در بخش‌های آموزش فن و حرفه و سوادآموزی، زنان فقیر را به گونه رایگان آموزش‌ می‌دهد تا از این طریق، این زنان بتوانند دوشادوش مردان در بخش تأمین مصارف زندگی سهم بگیرند.

در این نهاد، زنان در بخش‌های خیاطی، گلدوزی، رمان دوزی وخامک‌دوزی سرگرم آموزش هستند.

مومنه زن ۳۸ ساله‌، از هشت ماه به این‌سو در این مرکز شروع به فراگیری آموزش گلدوزی کرده است. او که از کارکردن در این نهاد خرسند به نظر می‌رسد، به خبرگزاری افق گفت که در این مدت توانسته گلدوزی را به گونه حرفه‌ای بیاموزد.

او گفت: «خیلی خوشحال هستم که در این نهاد کار می‌کنم، تا حالا توانستم چیزهای زیادی در بخش گلدوزی یاد بگیرم و از این طریق با شوهر خود در بخش مصارف زندگی همکاری می‌کنم».

نجیبه تقی‌‍پور، زن میان سال دیگر می‌گوید، یک سال می شود که در این نهاد در بخش سواد آموزی ثبت نام کرده است و در حال تمام کردن صنف دوم می‌باشد.

او گفت: «تقریباً دو سال می‌شود که به اینجا آمده‌ام و در این مدت توانسته‌ام صنف اول را تمام کنم، حالا در صنف دوم مصروف آموزش هستم و حالا می‌توانم چگونه با بچه‌ها خود که به مکتب می روند، برخورد کنم».

مسئولان این نهاد، از حکومت و مشخصاً از اداره اتاق‌های تجارت و صنایع هرات می‌خواهند که در زمینه بازاریابی صنایع دستی و فراهم سازی تسهیلات آموزشی با آن‌ها همکاری کنند.

زهرا نبی زاده، مسئول نهاد هدایت به خبرگزاری افق گفت:«تا به حال ۲۵۰ نفر از دوره‌های آموزشی فن و حرفه از این نهاد فارغ شده‌اند، به خاطری که امکانات ما کم هستند، نمی‌توانیم زنان بیشتری را آموزش دهیم».
blank

او افزود: «از حکومت و نهادهای مسئول می‌خواهیم که در بخش بازاریابی صنایع دستی با ما همکاری کنند، تا از این طریق بتوانیم که صنایع دستی را به قیمت مناسب به مردم به فروش برسانیم».

آنگونه که مسئول این نهاد می‌گویند، هم اکنون به دلیل نداشتن مکان مشخص برای فروش صنایع دستی، بسیاری از این صنایع به فروش نمی‌رسد.

در همین حال، مسئولان اداره اتاق‌های تجارت و صنایع هرات تعهد می‌سپارند که از این پس بانوان شاغل در بخش صنایع دستی در این مرکز را همکاری جدی کنند.

سعد خطیبی، رییس این اتاق‌ها به خبرگزاری افق گفت: «برای این زنان در یکی از بهترین مراکز خرید و فروش لباس، یک دکان به مدت یک سال رایگان در دسترس شان قرار می‌دهیم، تا بتوانند در بخش بازاریابی صنایع دستی فعالیت بیشتر داشته باشند».

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که هم اکنون ۲۰۰ زن شاغل در بخش بازرگانی و صنایع دستی در اتاق‌های تجارت و صنایع ثبت می‌باشند، اما شماری از این زنان از حمایت کم حکومت در راستای رشد فعالیت‌های بازرگانی‌شان انتقاد دارند.

مطالب مرتبط