روند بررسی آراه فردا از سر گرفته خواهد شد

روند بررسی آرا که دیروز سه شنبه به دلیل آنچه اختلاف نظر بین دو تیم انتخاباتی خوانده شد فردا از سر گرفته خواهد شد.
به گزار ش افق، نور محمد نور  سخنگوی کمسیون مستقل انتخابت  امروز ( چهارشنبه 1 اسد) در یک نشست مطبوعاتی گفت: روند بازرسی آرای دور دوم انتخابات که از ساعت ۵ روز گذشته سه‌شنبه به دلیل نهایی شدن شیوه بررسی، متوقف شده بود فردا از سر گرفته خواهد شد

وی تاکید کرکه دلیل توقف روند بازرسی آرا، رفع ابهامات در روند بازرسی و نیز وجود ماده های اختلافی در کار شیوه و طرز العمل برای چگونگی بازرسی آرا میان دو تیم انتخاباتی است.507E1420-2B41-4250-9512-068FC21F12F5_mw1024_s_n

آقای نور گفت : “بخاطر این که ابهامات پروسه از بین بروند و نظر نمایندگان و ناظرین دو ستاد انتخاباتی در جریان بازرسی آر یکی شود، کمیسیون انتخابات به همراه ملل متحد تصمیم گرفت تا امروز روند را متوقف کند.”

نور می گوید مه سوئ تفاهم میان ناظرین دو نامزد انتخابات در جریان بازرسی وجود داشت و از همین رو پروسه به کندی به پیش می رفت.

پیشتر نیز به دلیل اختلاف میان ناظرین دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری بر سر امضا در برگه های رای دهی، روند برای نیم روز متوقف شده بود.

در شماری از برگه های رای دهی به علامت ” تیک مارک ” شصت افراد و یا تنها خط خوردگی وجود داشت که این باعث اختلاف نظر میان ناظرین دو تیم شده بود.

از سویی هم شیوه کار ابطال ارا تا کنون نهایی نشده است اما سخنگوی کمیسیون انتخابات می گوید که در این باره انکشافات صورت گرفته است.

سخنگوی کمیسیون انتخابات از هر دو نامزد ریاست جمهوری خواست  تا هر چی زودتر روی طرزالعمل به توفق برسند تا معلوم شود که به چی تعداد رای روزنانه باطل می شود.

پیشتر چک لیستی که دارایی ۱۶ مورد است، مورد تائید هر دو نامزد قرار گرفت و پس از آن روند بازرسی آغاز شد.

آقای نور گفت که جلسه میان نمایندگان دو ستاد انتخاباتی و نماینده ملل متحد با حضور مسئولان کمیسیون انتخابات در دفتر این کمیسیون جریان دارد.
به گفته نور، کمیسیون انتخابات برای بهتر شدن روند بازرسی آرا و داشتن معیار های مشخص بر سر چگونگی بازرسی و ابطال آرا با نمایندگان نامزدان گفت و گو می کنند.

نور گفت که با حل شدن سوئی تفاهم میان نمایندگان فنی دو نامزد انتخابات، کمیسیون انتخابات فردا ( پنج‌شنبه ) روند بازرسی را با اضافه کردن ۲۰ تیم دیگر از سر خواهد گرفت.

با این وجود، روزانه ۱۲۰ گروه کاری در دو بخش پیش از ظهر و بعد از ظهر صندوق ها را بررسی می کنند.

باز داشت یک تبعه خارجی بدون کرات هویت در کمیسیون انتخابات

سخنگوی کمیسیون انتخابات می گوید که  روز گذشته یک تن از اتبای خارجی بدون کارت هویت داخل ساحه کاری کمیسیون انتخابات شده و روند را مشاهده کرده است.

نور می گوید که این فرد ادعا داشته که روند را نظارت می کند و او از جریان بازرسی آرا عکس برداری نیز کرده است.

به گفته نور، ماموران ریاست امینت ملی کشور این فرد را بازداشت کرده و تحقیقات در این زمنیه را آغاز کرده است.

داخل شدن به ساحه مربوط به کمیسیون انتخابات نسبتا دشوار است و دیده شود که یک تبعه خارجی بدون داشتن کارت هویت چگونه به کمیسیون داخل شده و روند بازرسی را مشاهده کرده است.

سخنگوی کمیسیون انتخابات می گوید که یک تبعه خارجی نمی تواند به نمایندگی از یک نامزد ریاست جمهوری از پروسه بازرسی نظارت کند.

مطالب مرتبط