آزمایشگاه نوآوری افغانستان؛ هدف بیرون رفت از چالش‌های اجتماعی

آزمایشگاه نوآوری افغانستان، به هدف بیرون رفت از شماری از چالش‌های اجتماعی در ولایت هرات، امروز برگزار شد.

blank

برگزارکنندگان این آزمایشگاه به خبرگزاری افق گفتند که در گام نخست چالش‌های اجتماعی پس از رایزنی با فعالان اجتماعی و مدنی ترتیب شد و سپس جمع‌آوری اطلاعات برای ساخت این اپلیکشن‌ها شروع شد.

این آزمایشگاه برای چهارمین بار است که در سطح افغانستان و دومین بار در سطح هرات برگزار می‌شود.

عمر منصور، برگزار کننده این آزمایشگاه در هرات گفت: «هدف این برنامه کاربردی کردن فناوری است، تا از این طریق مردم بتوانند که به آسانی چالش‌های اجتماعی را بررسی کنند و از طریق آن، راه حل ایجاد کنند».

آنگونه که آقای منصور می‌گوید، هم‌اکنون دو اپلیکشن گوشی هوشمند در سطح افغانستان کاربردی شده است. او گفت، در قدم نخست اپلیکشن برای سوادآموزی بزرگ سالان ساخته شده و پس از آن، یک اپلیشکن برای کاهش ازدحام در اداره پاسپورت کابل ساخته شد.

هم‌اکنون در این دوره از این رقابت‌ها، هفت گروه از هرات شرکت کرده‌اند که این گروه‌ها در بخش‌های شناسایی مشکلات کودکان خیابانی، دسترسی به آموزش برای کودکان بازگشت کننده افغان از کشورهای خارجی، مشکلات بانون در بخش دسترسی به تکنالوژی، امدادرسانی طبی، هماهنگی بیشتر بین ریاست اقتصاد هرات، مردم و نهادهای کمک کننده و تسهیلات برای شرکت کنندگان آزمون کانکور در موسسات تحصیلات عالی خصوصی به رقابت پرداخته‌اند.

در همین حال، اشتراک کنندگان در این دوره از مسابقات، از برگزاری این آزمایشگاه ابراز خرسندی می‌کنند و از برگزار کنندگان این مسابقات می‌خواهند که به گونه دوره‌ای به برپایی این گونه مسابقات بپردازند.

در این میان، هفت داور در این دوره از این مسابقات، به بررسی کارکرد این هفت گروه پرداخته‌اند.

فرشته نورزیان، از داوران آزمایشگاه نوآوری افغانستان به خبرگزاری افق گفت: «هم اکنون تمام گروه‌ها اطلاعات برای ساخت اپلیکشن‌ها را جمع آوری کرده‌اند و حتی برخی‌ها کار روی اپلیکشن‌ها را هم آغاز کرده‌اند».

با این وجود، قرار است که از میان این هفت گروه برای سه گروه جایزه داده شود، اما یک تیم شانس این را دارد که با بدست آوردن پنج هزار دالر آمریکایی به کاربردی سازی ایده‌اش برای حل چالش اجتماعی مورد نظرش بپردازد.

مطالب مرتبط