زعفران افغانستان برای دومین بارمقام نخست کیفیت را از آن خودکرد

مسوولان  یک شرکت خصوصی به نام “افغان زعفران ” در هرات می‌گویند که در نتیجه ی زحمات  ۱۳ساله‌ی آنان در سال گذشته و سال جاری در عرصه ی رشد و تولید زعفران  در سطح جهان برای دومین بار در کشور بلجیم مقام اول زعفران باکیفیت را بدست اورده اند .

عبدالغفار حمید زی رییس شرکت “افغان زعفران” با بیان این مطلب می‌گوید: آنان در بخش تولید، پروسس، بسته بندی، بازاریابی و صادرات زعفران و ایجاد زمینه و فرصت شغلی برای هزاران تن از

زعفران هرات، نخستین نوع این گیاه در جهان است که در هر گل آن ۱۴تار می روید، هر گیاه این زعفران در سایر کشورهای مهم تولید کننده آن تنها ۵تار تولید می کند.
زعفران هرات، نخستین نوع این گیاه در جهان است که در هر گل آن ۱۴تار می روید، هر گیاه این زعفران در سایر کشورهای مهم تولید کننده آن تنها ۵تار تولید می کند.

هموطنان در ولایت‌های مختلف کشور اقدامات زیادی انجام داده اند.

وی همچنان می افزاید : این شرکت با بالا بردن کیفیت زعفران مطابق به استندردهای بین المللی و تاسیس لابراتوار برای تعین کیفیت زعفران درافغانستان توانسته است  چندین جایزه و گواهینامه‌ی بین المللی معتبر را به دست  آورد .

اقای حمید زی همچنان می‌افزاید :در حال حاضر نبود استاندارد ملی برای زعفران کشور ،عدم توجه دولت به مشکلات زعفران کاران و ورود زعفران بی کیفیت ایرانی به داخل کشور از چالش‌های اساسی شان می باشد که تا کنون دولت در این زمینه کدام اقدامی را انجام نداده است .

سطح تولیدات زعفران هرات در سال گذشته بین دو تا سه تن بوده است و امسال نسبت به  افزایش علاقمندی دهاقین در این ولایت سطح تولیدات هم  نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت .

گفته می‌شود که زعفران از سال ۱۹۹۱تا کنون در افغانستان کشت می‌شود و در سال‌های اخیر بیش از ۵۰۰هکتار زمین در ولایت‌های  مختلف کشور از جمله پروان، پنجشیر، کاپیسا، ارزگان، فراه و هرات زیر کشت زعفران قرار گرفته است.

هم اکنون ۵تا ۱۰هزار تن در بخش تولید زعفران در سراسر کشور مصروف کار هستند و از این طریق امرار معاش می کنند.

گفتنی است که زعفران هرات، نخستین نوع این گیاه در جهان است که در هر گل آن ۱۴تار  می روید، هر گیاه این زعفران در سایر کشورهای مهم تولید کننده  آن تنها ۵تار تولید می کند.

اسحاق قریشی- هرات

مطالب مرتبط