نی: دو صد رسانه در ۴ سال گذشته مسدود شده‌اند

نهاد نی یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان اعلام کرده است که نزدیک به ۲۰۰ رسانه در کشور به دلیل مشکلات مالی در ۴ سال گذشته مسدود شده‌اند.

blank

مجیب خلوتگر رییس اجرایی «نی» می‌گوید که فشارهای مالیاتی بر رسانه‌ها زمینه اطلاع رسانی را آسیب پذیر ساخته و از این سبب شماری زیادی از رسانه‌ها در چند سال گذشته از فعالیت رسانه‌‌ای بازمانده‌اند.

خلوتگر گفت:” از سال ۱۳۹۳ تا امروز شاهد بسته شدن نزدیک به دو صد رسانه به دلیل مشکلات مالی بودیم که  بیشتر از ده رادیو، چهار تلویزیون، د‌ه‌ها رسانه چاپی و آژانس خبری شامل آن است”.

این در حالی است که حکومت مدعی است،‌ رسانه‌ها مبلغ ۱۸۰ میلیون افغانی پول مالیات خود را پرداخت نکرده‌اند.

خلوتگر می‌گوید که سال گذشته برای خبرنگاران سال خونین بود و این روند در سال جاری از سر گرفته شده‌است. وی تصریح کرد «یک خبرنگار در ولایت هلمند به دلیل تهدیدات امنیتی کشور را ترک کرده و پنج مورد تهدید در شمال کشور، آن هم در یک ولایت ثبت شده و همچنان مسئله سرپل که خبرنگاران گزارش‌های‎شان را از دفتر والی ارسال می‌کنند، همه بیانگر تهدیدات بلند امنیتی علیه اصحاب رسانه است.»

به گفته وی، هم‌زمان با دولت، طالبان نیز در ولایت غزنی از رسانه‌ها پول جمع‌آوری می‌کنند که در این زمینه فرقی میان طالب و دولت وجود ندارد و هر دو به یک گونه به رسانه‌ها فشار وارد می‌کنند.

رئیس اجرایی نهاد نی از حکومت خواسته است که مالیات رسانه‌ای، به خصوص رسانه‌های چاپی را حذف کند و مطابق قانون نیز آن‌ها از پرداخت مالیات معاف اند.

وی تأکید کرد که رسانه‌ها تا هنوز با مشکل آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات مواجه هستند، به گونه مثال دیروز در شمال کابل به مناسبت روز استقلال کشور فیسبوک و انستاگرام مسدود بود و در جریان سفرهای رئیس جمهور به هرات و دیگر ولایات کشور این کار تکرار شده‌است.

این در حالی است که یک هفته قبل وزارت اطلاعات و فرهنگ از ایجاد صندوق حمایت از رسانه‌ها خبر داده بود.

مطالب مرتبط