افزایش حملات بر نهادهای امدادرسان در افغانستان

ریک پیپرکورن، سرپرست دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل از افزایش حملات بر نهادهای امدادرسان در افغانستان خبر داده و می‌گوید که با گذشت هر روز شرایط کار برای نهادهای امور بشردوستانه تنگ‌تر و خطرناک‌تر می‌شود.

blank

به گفته او، از اول جنوری امسال تا ماه جون ۲۰۶ واقعه علیه امدادرسانان و سهولت‌های بشردوستانه در افغانستان ثبت شده و این نگران کننده است.

پیپرکورن، همچنان از حدود ۸۰ حمله بر سهولت‌های صحی خبر داده و گفته است که طرفین درگیری باید اماکن عمومی و خدماتی را هدف قرار ندهند.

همچنان مسئولان نهادهای امدادرسان در روز جهانی بشردوستی، شرایط را برای ادامۀ فعالیت کارمندان امدادرسان در افغانستان دشوار خوانده اند.

به گفته این منابع، در هر ماه به طور متوسط بیش از دوازه حمله بالای سهولت‌های امور بشری صورت می‌گیرد و خشونت‌ها هر روز گراف صعودی را می‌پیماید.

همزمان با روز جهانی بشردوستی یا امور بشردوستانه، سازمان ملل شعار امسال خود را به مصؤونیت افراد ملکی در جریان منازعات مسلحانه اختصاص داده است: «غیرنظامیان هدف نیستند».

بر اساس اظهارات مسئولان دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل، شفاخانه‌ها، کلینیک‌ها، آمبولانس‌ها و امدادرسانان که برای جامعه خدمات عرضه می‌کنند، بیشتر مورد هدف قرار می‌گیرند.

سازمان ملل در گزارش خود گفته است که از آغاز سال روان میلادی تا اکنون، ۱۲ امدادرسان در افغانستان کشته و تقریباً به همین تعداد زخمی شده‎اند.

سازمان ملل متحد تاکید می‎کند که این خشونت‎ها پیامی منفی برای ادامه فعالیت نهادهای امدادرسان در افغانستان دارد.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل  می‌گوید، فعالان امور بشردوستانه در شرایط دشوار و بیشتر اوقات به قیمت جان‎شان کار می‌کنند و هرازگاهی هدف حملات عمدی قرار می‌گیرند.

با توجه به قوانین بشردوستانۀ بین‌المللی، طرفین منازعه در افغانستان مکلف‎اند که شفاخانه‌ها، مکاتب، کلینیک‌ها و زیرساخت‌های بشردوستانه را محافظت کنند.

نهادهای امدادرسان و سازمان ملل متحد، از طرفین درگیر در جنگ افغانستان می‌خواهند که قواعد و قوانین جنگ را مراعات و به مصؤونیت غیرنظامیان – به ویژه کودکان و زنان که بیشتر آسیب‌پذیراند، امدادرسانان و فعالیت‌های نهادهای بشردوستانه توجه کنند.

مطالب مرتبط