آمریکا: پاکستان به هراس افگنان اجازه‌ی استفاده از خاک‌اش را ندهد

جنرال جوزیف ووتل فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در سفرش به اسلام آباد گفته است که گروه‌های هراس افگن نباید ازخاک پاکستان کشورهای همسایه آنرا مورد هدف حمله‌های هراس افگنی قرار دهند.

blank

سفارت آمریکا در اسلام آباد در خبرنامه‌ی نگاشته است که فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در دیدار با جنرال قمر باجوا ریس ستاد ارتش پاکستان که روز شنبه انجام شده تأکید کرده است که نباید از خاک پاکستان برای هدف قرار دادن همسایه هایش توسط هراس افگنان استفاده شود.

از سوی هم رویترز درگزارش خود آورده است که یکی از پشنهادهای واشنگتن به اسلام این است که رهبران ارشد طالبان و شبکه حقانی را تعقیب کند، در غیر آن صورت، آمریکا روی گزینه‌ی غور خواهد کرد که آیا پاکستان را در فهرست کشورهای حامی تروریزم قرار دهد یا نه.

پیش از این آمریکا ۳۵۰ میلیون دالر از کمک‌های نظامی‌اش به این کشور را بخاطر عدم مبارزه صادقانه پاکستان با گروه‌های هراس افگن که در داخل خاک این کشور فعالیت دارند،‌ قطع کرده بود.

از سوی هم به تازگی ایالات متحده حزب مجاهدین پاکستان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

با این وجود شماری از آگاهان سفر فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا به پاکستان را مهم تلقی کرده می‌گویند اظهارات تازه جوزیف یک هشدار نظامی به پاکستان است و این هشدار مهم‌تر از اظهارات دیپلمات‌های آمریکای است که در مورد پاکستان ابراز می کنند.

کابل تا کنون در مورد گفته‌های فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا مبنی بر هدف قرار گرفتن همسایه‌های پاکستان از خاک این کشور ، واکنش نشان نداده اما بارها پاکستان را به حمایت از گروه‌های هراس افگن متهم کرده است.

فشارهای آمریکا در حالی بر پاکستان افزایش می‌یابد که پیش از این دونالد ترامپ ریس جمهور آمریکا گفته بود که راهبرد جدید این کشور در قبال افغانستان، کشورهای همسایه این کشور را نیز در بر می‌گیرد.

قرار بود استراتیژی تازه نظامی آمریکا در مورد افغانستان تا نیمه‌های ماه جولای رسانه‌ی شود اما تا هنوز مشخص نشده‌است. اما ریس جمهور آمریکا به تازگی در حساب کاربری تویترش نگاشته است که تصمیم هایش را در مورد افغانستان گرفته و به زودی اعلام خواهد کرد.

مطالب مرتبط