رییس جمهور شرکت تولیدی پخته طلای سفید هرات را افتتاح کرد

رییس جمهور محمد اشرف غنی امروز کارخانه تولید و پروسس کننده پخته تحت نام طلای سفید افغان را افتتاح کرد.

blank

آقای غنی که به منظور تجلیل از نودهشتمین سالروز استقلال کشور و افتتاح شرکت تولیدی پخته‌ طلای سفید به هرات سفر کرده است، از کارکرد بازرگانان هرات در راستای سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی ستایش کرده و گفت: ” آزادی اقتصادی با سرمایه‌گذاری در پارک صنعتی هرات میسر خواهد شد».

آقای غنی تاکید کرد که هرات هیچ گاهی از تاریخ محو نخواهد شد و در آینده به قطب اقتصاد و ترقی افغانستان مبدل می‌شود.

وی تصریح کرد: «هرات در آینده به قطب ترانزیت منطقه‌ای مبدل می‌شود تا به عنوان یک چهار راه ایران و چین را به آسیای جنوبی وصل کند.»

به گفته آقای غنی مشکلات در شهرک صنعتی هرات تا پایان سال جاری حل می‌شود و به زودی کار ساخت شهرک صنعتی دوم در این ولایت آغاز خواهد شد. او همچنان می‌گوید که به زودی سنگ مرمر هرات به چین صادر می‌شود.

کارخانه تولیدی پخته طلای سفید افغان با هزینه بالغ بر شش میلیون دالر توسط سه بازرگان در شهرک صنعتی هرات به کار آغاز کرده‌است. حیدر حمید، نماینده این شرکت به خبرگزاری افق گفت: «هم اکنون این کارخانه ظرفیت خریداری ۲۰ تن پخته از دهقانان را دارد تا ۶ تن پخته پروسس کند».

وی افزود، کشورهای چین و ترکیه خواستار خریداری تولیدات این شرکت اند و هم اکنون ۳۵۰ کارمند مصرف کار در این کارخانه اند.

در همین حال، محمد آصف رحیمی والی هرات تاکید کرد که حکومت در بخش رشد افتصادی و تامین امنیت باید با بازرگان هرات همکاری کند تا زمینه برای رشد فعالیت‌های بازرگانی افزایش یابد.

در این میان‌، حمیدالله خادم، رییس اتحادیه صنعت کاران هرات از حکومت می‌خواهد که به حمایت جدی از بازرگانان این ولایت گام بردارد تا از این طریق زمینه برای رشد فعالیت‌های بازرگانی مساعد شود.

او گفت: ” بازرگانان هرات با وجود افزایش تهدیدات امنیتی به سرمایه گذاری می‌پردازند وحکومت به ویژه رییس جمهور باید به حمایت از بازرگانان بپردازد”.

خادم از وجود فساد مالی و اداری در گمرک هرات انتقاد کرد و گفت حکومت باید جلو سود جوی برخی از افراد در این گمرک را بگیرد.

در همین حال، رییس جمهور غنی گفت تمام بنادر را برای چند مدت در کنترل خود قرار می‌دهد تا از فساد جلوگیری شود.

ایجاد یک قطعه خاص برای تامین امنیت شهرک صنعتی از خواست دیگر رییس اتحادیه صنعت گران هرات از رییس جمهور غنی است.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که از دو سال به این‌سو ۳۰ کارخانه تولیدی در شهرک صنعتی هرات گشایش یافته و هم چنین خطوط تولیدی ۶۰ کارخانه‌ی دیگر نیز توسعه یافته است.

مطالب مرتبط