رییس جمهور غنی بر اصلاحات جدی در دانشگاه‌ها تأکید کرد

محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور امروز در مراسم شروع سال تحصیلی ۱۳۹۶ در دانشگاه کابل بر اصلاحات جدی در دانشگاه‌های کشور تأکید کرد و گفت که سیستم تحصیلی فعلی جواب‌گوی نیازهای دانشجویان نمی‌باشد.

blank

رییس جمهور در این محفل تصریح کرد که مواد درسی فعلی در تحصیلات عالی کشور از سال‌های بسیار دور باقی مانده است، باید این نصاب تغییر کند و ظرفیت دانشگاه‌ها بالا برده شود.

وی افزود که امروزه به دلیل عدم ظرفیت آموزشی در دانشگاه‌های کشور، صدها میلیارد دالر بدون استفاده باقی‌ مانده است و معادن استخراج نمی‌شوند.

رییس جمهور، در بخش دیگر از سخنانش گفت، در دانشگاه‌ها نباید نفاق، تفرقه و سیاست‌های کوچک جا داشته باشد، زیرا آموزش در دانشگاه‌ها نه تنها یک فرصت بلکه مسئولیت نیز است.

آقای غنی از تجربه تلخ خیزش‌های سیاسی دانشگاهی گذشته انتقاد کرد و گفت:«دانشگاه‌ها نباید جای عقده‌ها باشد، بل باید محل برای حل عقده‌ها باشد». رییس جمهور دانشجویان را آینده‌سازان کشور خواند و تأکید کرد: «امروز کلید افغانستان بر اساس تصمیم شما نزد من است، در آینده به دست شما می‌رسد و مسئولیت آن نیز متوجه شما خواهد بود».

با این حال، آقای غنی از مسئولان در دانشگاه‌ها می‌خواهد که پس از این نوت‌ها به دو زبان فارسی- پشتو برای شاگردان ارائه شوند و همچنان برای رشد تمامی زبان‌های کشور سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

از سوی دیگر، رییس جمهور می‌گوید که برای سیمینارها در دانشگاه‌ها باید بودجه مشخص وجود داشته باشد. آقای غنی از دانشجویان خواست که مثل او لباس ساده بپوشند،‌ اما با مغز شان دنیا را به رقابت بطلبند.

در حاشیه این نشست، مسئولان دانشگاه کابل سند دکترای افتخاری برای آقای غنی تقدیم کردند که رییس جمهور آن را مهم‌ترین سند دکترای خود عنوان کرد.

مطالب مرتبط