وزیر پیشین مخابرات:سارنوالی پرونده‌ها را برای سوء استفاده باز نگه‌می‌دارد

دلیل برخورد دوگانه حکومت در مورد پرونده شما چیست؟

من فکر می‌کنم دلیل برخورد دوگانه‎‌ای که صورت می‌گیرد را باید از سارنوالی و ریاست اجرایی پرسیده شود، چون ریاست اجرایی مرا برأت داد. این‎‎‌که بر کدام اساس برات داد باید جواب بدهند و لوی سارنوالی که می‌گوید پرونده هنوز باز است باید پاسخ بدهند براساس کدام قانون آن‌ها یازده ماه تحقیق کردند وهنوز پرونده باز است، چون قانون تشکیل و صلاحیت محاکم  خاص برای این‌ها فقط دو ماه فرصت می‌دهد، فراتر از دوماه آن‌ها حق بررسی این پرونده را ندارند و باید پرونده را بسته یا حفظ کنند و یا به محکمه بفرستند. در صورت که لوی سارنوالی این پرونده را یازده ماه نگهداشته دلیل اش چه است، این را باید  لوی سارنوالی پاسخ دهد.

blank

شما به عنوان کسی که صاحب این پرونده هستید، ارزیابی شما از برخورد دو پهلو چه است، ریاست اجرایی شما را برأت داده و لوی سارنوالی از بررسی پرونده شما حرف می‌زنند؟

هدف،گرفتن یک وزارت بود و وزارت هم از یک تیم به تیم دیگر انتقال پیدا کرد. فکر می‌کنم بیشتر از این سارنوالی باید جواب بدهد و بحث هم سیاسی بود همه پی برده‌اند که موضوع سیاسی است و بعد از آن چیزی برای من حداقل واضح نشده‌است.

حکومت دلیل قانع کننده‌ی بخاطر تعلیق وظیفه شما برای شما ارائه کرده؟

حتی حکم تعلیق وظیفه ام را تا امروز بدستم نرسیده‌است که من محتوای حکم را ببینم تا بدانم که من بر کدام اساس تعلیق شدم. یک مکتوب داده‌شده است که مثل آن روزانه به صدها مثل آن مکتوب در ادارات پایین و بالامی‌شود و مرجع که این مکتوب را صادر کرده این صلاحیت را ندارد که مرا تعلیق کند.

پس شما حالا از نظر قانونی وزیر مخابرات هستید؟

اگر قانون درست تطبیق شود بسیاری از حرف‌های دیگر هم گفته خواهد شد. جایگاهی که برای اعاده حیثیت و برای دفاع وجود دارد این جایگاه متعلق به من نیست اگر قانون تطبیق شود این جایگاه مربوط به وزیر مالیه آقای اکلیل حکیمی و آقای عزیزی است. این جایگاه من نیست، به ناحق من به این جایگاه قرار گرفتم.

نقش وزارت مالیه و آقای حکیمی در پرونده شما چقدر پررنگ است؟

وقتی‌که جاگزین من از وزارت مالیه آن‌جا می‌رود می‌خواهم که این قضاوت را هم به شما بدهم.

جناب وحیدی …

نه حکم تعلیق من بدستم رسیده نه حکم رفع تعلیق و نه حکم که دروازه‌های دفتر من “تخته” شده و نه کسی می‌داند که بر چه اساس دروازه‌ها تخته شده و به چه اساس دروازه‌ها دوباره باز شده‌است.

شما با داکتر عبدالله پیرامون همین موضوع گفتگو کردید و برأت حاصل کردید. حدود ۸ ماه است که از وظیفه تعلیق شدید و شخص دیگری بجای شما گماشته شد با توجه به این‌که هنوز حکم تعلیق شما به شما نرسیده‌است این یعنی چه؟

ببیند مباحث سیاست در افغانستان معمولا با قاعده نیست و سیاست در افغانستان یک بازی بی قاعده است و قواعدی وجود ندارد که بر اساس آن کسی وارد بازی سیاسی شود، به همین خاطر  هرکسی هرلحظه می‌تواند که بازیگر، جای خود را تغییر بدهد. در این قسمت بهتر است که مردم کلیت این قضیه را از الف تا ی مطالعه بکنند.

هر کسی که این قضیه را مطالعه کند مسلما برداشت‌ها به یک جهت ختم خواهد شد. من نمی‌خواهم به خوانندگان شما ذهنیت بدهم ولی همه می‌دانند که پشت سر این قضیه چه بود.

هنوز در مورد پرونده شما به مردم واضحت داده نشده‌است شما در مقام یک وزیر هستید، به مردم چه می‌گوید؟

برای تان بسیار واضح بگویم تا امروز من دلایل تعلیق وظیفه خود را نمی‌دانم. ادعای که علیه من صورت گرفته به شکل تحریری برای من یک سطر بدهند که “ادعا” چه است. تا امروز شفاف نشده‌است.

لوی سارنوالی برای شما پرونده‌ی را درست کرده که هنوز فرجامش روشن نیست، سارنوالی از شما بازجویی  انجام داده؟

سوال‌های بسیار محدودی در قسمت استخدام ، در مورد این‌که چرا با رسانه‌ها صحبت کردم چند سوالی از من پرسیده‌شده است، این‌که چرا ۵۷ عدد سیم‌کارت طلایی را توزیع کردم که قیمت هر کدام از سیم‌کارت‌ها ۵۷۰۰ افغانی است.

این‌ها حتی در تخلفات اداری هم نمی‌گنجد واین کارها را من انجام ندادم کسانی دیگر در رده‌های پایین انجام دادند، و زمانی‌که من وزیر بودم این تخلفات انجام شده است ممکن است صدها مورد دیگر هم از این تخلفات انجام شده باشد ولی هرکس باید در سلسله مراتب مکلف بر تطبیق قانون در سطح صلاحیت و مسئولیت خودش باشد. این‌که تمام قضایا را به آدرس شخص اول می‌فرستند پس تمام قضایای که امروز در یک وزارت دیگر وجود دارد شخص اول حکومت باید پاسخگو باشد.

شما در مقامی هستید که علیه حکومت و دستگاه‌های قضایی شکایت بکنید؟

blank

دقیقا اگر سارنوالی، در این باره نشست خبری برگزار کند. من بر اساس صحبت داکتر عبدالله هم حضور داشت من برأت گرفتم. لوی سارنوالی در لفافه با بعضی از خبرنگاران می‌گوید که برأت حاصل نشده‌است. اگر سارنوالی جرأت دارد بیاید همین بحث را در یک نشست خبری به مردم اعلام کند که ادعای که صورت گرفته دقیقا چه است؟

من مطمئن هستم در آن‌جا خبرنگارها دنبال این‌ها را “ایلا” نخواهد داد. ۱۱ ماه از آغاز بررسی‌های این‌ها گذشته، ۸ ماه من به تعلیق بودم پس این‌ها چقدر دقت می‌خواهند اگر در تمام موارد همین‌طور دقت می‌کنند یا دقت این‌ها گزینشی است؟

آیا این‌ها می‌خواهند فساد را مهار کنند یا می‌خواهند مدیریت کنند. اگربحث مدیریت فساد باشد “همین‌هم نمونه‌ی از بحث است.”

بارها از وجود فساد گسترده در دستگاه‌های عدلی و قضایی کشور صحبت شده است شما به عنوان کسی که در این حکومت کار کردید و حالا هم پرونده، دارید فساد چقدر گسترده است؟

فساد بسیار گسترده است. من در جریان صدها پرونده باز از اشخاص حکومتی و ده‌ها پرونده دیگر  از وزارت مخابرات در لوی سارنوالی هستم که آن‌ها پرونده ها را باز گذاشتند بخاطر این‌که ابزار فشار برای تطمیع برخی از افراد در داخل سارنوالی وحتی بعضی وقت شده که پرونده ها باز نگهداشتند تا فشار وارد کنند وبعضی از کارهای خود را توسط بعضی از مردم انجام بدهند.

چرا پرونده باید باز باشد در حالی‌که مکلفیت قانونی لوی سارنوال در قسمت بررسی یک پرونده یک زمان محدود را برایش تعیین کرده.

خوب شما موجودیت فساد را در لوی سارنوالی تأیید کردید، خیلی های دیگر نیز این مساله را تأیید کرده‌اند، حالا شما در این نهاد پرونده دارید، چقدر مطمئن هستید که پرونده‌ی شما بسته شود؟

خوب حد اقل قسمتی از حکومت این پرونده را جمع شده می‌دانستند که در این مورد صحبت‌های هم داشتند و به همین لحاظ برای بخشی از حکومت واضح شده که قضیه چیست، من امیدوارم که لوی سارنوالی بیش‌تر از این خود را در اذهان عمومی به عنوان متهم قرار ندهد و احترامی را که نزد مردم دارد نگهدارد.

وقتی تاهنوز لوی سارنوالی می‌گوید پرونده من باز است فکر می‌کنم که پرونده مربوط همان بخش استخدام است،‌ بخش ده فیصد را جمع کردند و رییس اجرائیه نیز موضوع را همین‌گونه گفته است. بحث استخدام حود ۲۰- ۳۰ نفر است که ۲۰ نفر از آنان از یک قوم است و بخاطر که یک سکتور که نیم فیصد در آن از قوم هزاره حضور نداشت،‌ ۲۰ نفر از همین قوم استخدام شده و این باعث رنجش یک تعداد شده و یک دوسیه کلان را ترتیب داند که حالا جمع نمی‌توانند.

اما اگر بخواهند پرونده را بر اساس قانون جمع کنند، باید پای کسانی دیگر را به قضیه داخل کنند که این افراد فراتر از قانون اند و غیر قابل دسترس.

شما در وزارت مخابرات کار کردید، ارزیابی شما از موجودیت فساد در این وزارت چگونه است؟

من گفتم که ده‌ها و صدها پرونده‌ی باز در این وزارت وجود دارد، لوی سارنوالی بعضی از این پرونده‌ها را هنوز هم بسته نکرده است و برخی از آن‌ها موضوعات تخنیکی نیز دارد و سارنوالی آن ظرفیت را هم ندارد که این‌گونه موضوعات را بررسی کند، اما در مجموع فساد به شکل گسترده در وزارت موجود بود.

من خدا را شکر می‌کنم که مافیای که موجود بود مرا به قیمت ارزان نخریدند، من توانستم از حق بیت‌المال با همان تعهد که در روز تحلیف داشتم که باید از حق مردم دفاع کنم، دفاع کردم. اگر من با مافیا کنار می‌آمدم و در مورد عدم شفافیت در مالیه ده فیصد از سیم‌کارت‌ها سکوت می‌کردم، امروز من جایگاه در کابینه می‌داشتم و مطمئنا خیلی افراد در سطح رهبری از من خوش می‌شدند، اما من امروز از کار که کردم پیش وجدان ام راضی ام.

جناب وزیر کار کردن در کابینه حکومت وحدت ملی چقدر سخت است با در نظر داشت که خیلی از وزرا گفته‌اند که صلاحیت کافی ندارند؟

من حدود ۲۱ ماه در وزرات مخابرات کار کردم و متوجه شدم که اگر شخصی اراده کار داشته باشد و بخواهد که مطابق قانون عمل کند در صورتی‌که صلاحیت نداشته باشند هیچ کاری نمی‌توانند.

متاسفانه صلاحیت‌ها به شکل غیر قانونی از بعضی وزرا سلب می‌شود مسوولیت‌های بسیار خطیری متوجه اعضای کابینه است و این باعث شده شماری از وزرا در کارهای شان ناکام بمانند.

اما صلاحیت‌ها به صورت گزینشی به وزرا داده می‌شود. شما فکر کنید که در طول ۲۱ ماه  بودن من در وزارت مخابرات ۱۵ بار هیئت بررسی آمدند یعنی در هر یک ماه و ۵ روز یک هیئت برای بررسی وزارت مخابرات آمده است. این نشان می‌دهد که موانع برای کار من د راین وزارت از همان روز اول من وجود داشته است.

مطالب مرتبط