نمایشگاه مینیاتوری در هرات برگزار شد

هنر مینیاتوری افغانستان با نام هرات پیوند خورده است و این پیوند زمینه را برای برپایی نمایشگاه‌ها در این ولایت فراهم کرده است.

blank

به همین منظور، نمایشگاه «دو سالانه» هنر مینیاتور برای شمشین بار متوالی در دانشگاه هرات برگزار شد.

در گوشه و کنار این نمایشگاه در دانشکده هنرهای زیبا، ۲۴۴ اثر مینیاتور و تهذیب از استادان دانشگاه‌های کابل، هرات، دانشجویان و فارغان این رشته، به معرض دید همگان گذاشته شده اند.

رشد هنر مینیاتور و ایجاد انگیزه در میان هنرمندان، از اهداف برپایی این نمایشگاه گفته شده است. توفیق رحمانی، برگزار کننده و رییس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه هرات به خبرگزاری افق گفت در این نمایشگاه ۶۰ تن اشتراک کرده‌اند.

این نمایشگاه در حالی برگزار می‌شود که هم اکنون برخی‌ها از وضعیت کنونی هنر مینیاتور در هرات انتقاد می‌کند و معتقدند که حکومت در راستای رشد این هنر و حمایت از هنرمندان کاری انجام نداده است. نوید مشعوف، استاد دانشگاه به خبرگزاری افق گفت: «هم اکنون هنر مینیاتور در هرات در وضعیت خوبی قرار ندارد و باید حکومت در راستای رشد این هنر تلاش کند.»

با وجودی‌که آماده ساختن یک اثر مینیاتور به خاطر دقت و ظرافت بسیار، ماه‌ها زمان می‌برد اما هنرمندان از نبود بازار مناسب برای فروش آثار شان لب به شکایت می‌گشایند. بهنوش رحمانی، دانشجوی میناتور گفت: « با آنکه ما برای آماده کردن یک اثر مینیاتور، ماه‌ها زمان را صرف می‌کنیم اما کسی آثار هنری ما را نمی‌خرد.»

با وجودیکه که هنرمندان، از عدم فروش آثارشان شکایت دارند اما بازدیدکنندگان نمایشگاه «دو سالانه مینیاتور» از برپایی این نمایشگاه ابراز خرسندی می‌کنند. این بازدیدکنندگان برپایی این نمایشگاه را، فرصتی مناسب برای دور شدن مقطعی از چالش‌های امنیتی و سیاسی در کشور می‌دانند.

نوید فضلی بازدید کننده دیگر گفت: «پیام این نمایشگاه‌ها این است که برای مدت زمان کوتاهی از مشکلات گوناگون در کشور دور شویم و نگاه واقع بینانه به هنر به ویژه هنر مینیاتور داشته باشیم.» اما رخشانه محمدی به این نظر است که برپایی نمایشگاه دوسالانه مینیاتور می‌تواند دانشجویان را برای تلاش بیشتر در بخش میناتور ترغیب و تشویق کند.

در حاشیه این نمایشگاه، برخی از استادان و فرهنگیان هرات از عملکرد ایران براین نسبت دادن کمال الدین بهزاد به این کشور سخت انتقاد می‌کنند. عبدالناصر صوابی، یک تن از استادان دانشگاه هرات گفت: «کمال الدین بهزاد از افتخارات هرات است و به هیچ عنوان ایرانیان نمی‌توانند که او و آثارش را به خود نسبت دهند.»

با این وجود، نخستین مکتب مینیاتور به دوره تیموریان در هرات باز می‌گردد و با وارد شدن کمال الدین بهزاد در این عرصه، این هنر به مرحله دوم خودش رسید. آنگونه که مسئولان در دانشگاه هرات می‌گویند هم اکنون در این دانشگاه روی مکتب سوم هنر مینیاتور کار می‌شود که این مکتب با دید نو و مدرن به این هنر نگاه می‌کند.

مطالب مرتبط