کمیسیون حقوق بشر خواستار ختم جنایت بشری در افغانستان شد

سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز در مراسم آغاز تحقیق ملی در باره‌ی قربانیان جنگ و هراس افگنی گفت که نباید اجازه دهیم جرایم جنگی، جرایم ضد بشری و نسل کشی در کشور ادامه پیدا کند.

blank

خانم سمر، در این نشست افزود، شیوه‌های جنگ در افغانستان تغییر کرده و حتی از تخریب کاریزهای آب و از بین بردن مواشی در جنگ‌ها دریغ نمی‌شود.
او تأکید کرد، یکی از دلایل آغاز تحقیق جدید بررسی رسیدگی حکومت به وضعیت بیجاشدگان داخلی است که همواره قربانی منازعه می‌شوند.
سمر از طرف‌های جنگ در افغانستان خواست که به امنیت غیر نظامیان توجه جدی کنند، تا زندگی آنان در جریان نبردهای مسلحانه تهدید نشود.
رییس کمیسیون حقوق بشر، از موجودیت فرهنگ معافیت در کشور نیز انتقاد کرد و گفت، برخی از ناقضین حقوق بشر به بهانه‌‌های صلح و ثبات معافیت حاصل می‌کنند و لازم است تا محکمه‌ی جزایی بین‌المللی در این مورد مداخله کرده و از ادامه‌ی این روند جلوگیری کند.
در همین حال، نماینده‌ی یوناما در این جلسه از راه‌اندازی تحقیق جدید کمیسیون مستقل حقوق بشر استقبال کرد و گفت، تاکتیک‌های جدید جنگی شورشیان، به افغانستان صدمات جدی وارد کرده است.
یوناما از تلفات غیر نظامیان در جریان جنگ‌ها به شدت انتقاد کرد و افزود، از سال ۲۰۰۹ تاکنون میزان پاسخگویی به خاطر تلفات غیر نظامیان اندک بوده است.
همچنان مسئولان این نهاد، دولت افغانستان را موظف به تأمین امنیت شهرواندانش خوانده و تأکید کردند که قربانیان جنگ باید به عدالت دسترسی داشته باشند.

مطالب مرتبط