رایزنی وزارت زراعت و بازرگانان هرات برای تدوین استراتژی صادرات کشور

مسئولان در اتاق‌ تجارت و صنایع هرات می‌گویند که تلاش‌ها برای تدوین استراتژی صادرات کشور جریان دارد.

blank

سعد خطیبی، رییس اتاق تجارت و صنایع هرات به خبرگزاری افق گفت هیاتی از وزارت تجارت و صنایع به هدف رایزنی با بازرگانان و صادرکنندگان هرات آمده‌اند تا چالش‌ها و فرصت‌های فرا راه بازرگانان این ولایت را بررسی کنند.
افزایش صادرات، بلندبردن ظرفیت‌های رقابتی شرکت‌های داخلی، جست‌جو بازارهای مناسب برای فروش فرآوردهای داخلی و کاهش واردات کالا از کشورهای خارجی، از اهداف تدوین و تطبیق استراتژی صادرات کشور گفته می‌شود.
مجیب الرحمن خطیر، مشاور مرکز تجارت بین المللی در بخش کیفیت، به خبرگزاری افق گفت: ” ما در این گفتمان در تلاش هستیم تا معیارهای عملی برای حل چالش‌های صادرکنندگان جست‌جو نمایم و هم چنین ظرفیت‌های تولیدی آن‌ها نیز را افزایش دهیم”.
به گفته آقای خطیر، هرات پس از کابل دومین ولایتی است که گفتمان تهیه استراتژی صادرات کشور در آن راه اندازی شده و قرار است که به زودی این گفتمان در ولایت‌های بلخ، قندهار و ننگرهار نیز برگزار شود.
در همین حال، بازرگانان هرات از حکومت می‌خواهند که در زمینه فراهم سازی تسهیلات ترانسپورتی برای صادرات کالاهای داخلی تلاش نمایند تا از این طریق به سطح تولیدات داخلی افزوده شود.
عبدالاحد رحمانی، رییس میوه فروشان هرات ابراز امیدواری می‌نماید که با تطبیق این استراتژی، از میزان مشکلات ترانسپورتی در بخش صادرات میوه‌های تازه کاسته شود.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که بر بنیاد گفته‌های مسئولان در اتاق‌ تجارت و صنایع هرات، هم اکنون میزان صادرات هرات ۲۵۰ میلیون دالر در سال می‌باشد که با زمینه سازی فرصت‌های مناسب از سوی دولت، سطح این تولیدات تا پنج سال آینده تا یک میلیارد دالر نیز افزایش خواهد یافت.

مطالب مرتبط