بلک واتر بار دیگر طرح خصوصی سازی جنگ افغانستان را مطرح کرد

پس از گذشت 16 سال از حضور نیروهای امریکایی در افغانستان، شرکت امنیتی «بلک واتر» بار دیگر طرح خود درباره خصوصی سازی جنگ افغانستان را مطرح کرده است.

blank

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که درحالی که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به دنبال استراتژی جدید در افغانستان است، اریک پرینس، بنیانگذار شرکت خصوصی امنیتی بلک واتر طرح خود درباره خصوصی سازی جنگ افغانستان را مطرح کرده است.

در گزارش این خبرگزاری آمده است که براساس طرح ارائه شده از سوی پرینس، حدود ۵۵۰۰ پیمانکار نظامی جایگزین سربازان آمریکایی و نیروهای ویژه می‎شوند که آموزش، مشوره دهی به سربازان افغانستان و کمک به آنها را در مبارزه علیه طالبان برعهده خواهند داشت.

در گزارش آمده است، ۹۰ جنگنده نیز از این نیروها پشتیبانی خواهند کرد و هزینه تمام این نیروها سالانه کمتر از ۱۰ میلیارد دلار خواهد بود.

پرینس برای اولین بار این طرح خود را در مقاله‌ای در روزنامه وال استریت ژورنال در ماه می مطرح کرده بود.

در راستای ارائه طرح از سوی پرینس، وی با مقامات آمریکایی دیدار کرده و همچنین مصاحبه‏های تلویزیونی برای تشریح برنامه مورد نظرش انجام داده است.

پس از این‎که ترامپ ریاست جمهوری را به عهده گرفت، در ماه ژانویه دستور داد تا یک بازنگری استراتژیک درباره وضعیت نیروهای آمریکایی در افغانستان صورت بگیرد.

بر بنیاد اطلاعات، نزدیک به ۸۴۰۰ سرباز آمریکایی و ۵۰۰۰ نیروی ناتو در افغانستان به نیروهای امنیتی کشور در مبارزه با طالبان کمک می‏کنند.

از سویی هم، ترامپ اعلام کرده که در آینده بسیار نزدیک تصمیم خود را درباره حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان اعلام خواهد کرد.

این در حالی است که طرح خصوصی سازی جنگ در افغانستان، از سوی شرکت امنیتی خصوصی پرینس واکنش های زیادی را نیز درپی داشته است.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا به روزنامه واشنگتن درباره طرح اعلام کرد، من به جنرالان خودمان اعتماد دارم و درباره تامین امنیت ملی توسط پیمانکاران اطمینانی ندارم.

همچنان سین مک فیت، یک پیمانکار پیشین در آفریقا و نویسنده کتابی درباره صنعت امنیت خصوصی، پیشنهاد پرینس را بسیار خطرناک عنوان کرده است.

رونالد نیومن که در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ سفیر آمریکا در افغانستان بود، معتقد است که دولت کابل با حضور نیروهای خصوصی نظامی موافقت نخواهد کرد.

وی در گفت‌وگو با میلی تری تایمز، گفت: «رییس‌جمهور اشرف غنی به من گفته که با این طرح موافقت نخواهد کرد، زیرا افغان‌ها این طرح را نخواهند پذیرفت.

از سویی دیگر، حامد کرزی رییس جمهور سابق کشور این طرح را خلاف قانون اساسی افغانستان عنوان کرد و از رییس جمهور خواست تا با آن هرچه زودتر مخالفت کند.

مطالب مرتبط