مخالفت شدید حامد کرزی به پیشنهاد خصوصی سازی جنگ افغانستان

حامد کرزی، رییس جمهور سابق کشور در رابطه به خصوصى سازى جنگ افغانستان از سوى آمریکا، واکنش نشان داده و اعلام کرده که آن در تناقض آشکار با حاکمیت ملی کشور است.

blank

آقای کرزی افزوده، بر بنیاد گزارش‌های اخیر، آمریکا در صدد آن است تا مسؤلیت امور جنگی در افغانستان را به شرکت‌ھای امنیتی خصوصی بسپارد، اما آن «در تناقض صریح و آشکار حاکمیت ملی و نقض قانون اساسی کشور است».

رییس جمهور سابق کشور تأکید کرده که این کار به معنای طولانی ساختن جنگ افغانستان، ادامه کشتار مردم بی گناه و رواج بیشتر خودسری و قانون شکنی خواهد بود.

این اظهارات وی درحالی مطرح می‌شود که  هفته گذشته بلک واتر، شرکت نظامی خصوصی آمریکایی به حکومت ترامپ پیشنهاد کرد تا بخش بزرگی از تلاش‌های آمریکا را در افغانستان خصوصی کند.

بربنیاد پیشنهاد این شرکت، می‌خواهد حدود پنج هزار سرباز قراردادی را بجای سربازان آمریکایی، به‌منظور کمک و آموزش نیروهای امنیتی به افغانستان اعزام کند.

هرچند حکومت افغانستان هنوز در این باره واکنش نشان نداده اما حامد کرزی، رییس جمهور سابق کشور گفته است که حکومت هرچه زودتر مخالفت خود را با آن اعلام کند.

وی تأکید کرده که تجارب خونبار در بسیاری از کشورهای جھان، از جمله وقایع تاثیر بار در عراق ھمه گواه اند که چنین اقدامی پیامدھای بسیار خطرناک با خود به ھمراه خواھد داشت.

به گفته او، در اساس هر اقدامى را که موجب ادامه و تشدید جنگ در افغانستان شود، رد کرده و خصوصى سازى امنیت را نیز گامى دیگر در این راستا تلقى می‌کنیم.

آقای کرزی در مخالفت با این تصمیم آمریکا، هشدار داده که چنین اقدامى با عکس‌العمل شدید مردم افغانستان روبرو خواهد شد.

با گذشت بیش از شش ماه از حکومت دونالد ترامپ، استراتژی وی در باره افغانستان هنوز اعلام نشده و شماری از سناتوران آمریکایی نیز از عدم اعلام این راهبرد انتقاد کرده‌اند.

اما دیروز مقامات کاخ سفید، از اعلام زودهنگام این راهبرد خبر داده‌اند. احتمال می‌رود که اعزام حدود سه تا پنج هزار سرباز جدید آمریکایی به افغانستان، شامل این راهبرد شود.

مطالب مرتبط