«همسایه‌ها در ساخت بندهای زون غرب مداخله می‌کنند»

رییس حوزه دریای هری رود – مرغاب ادعا می‌کنند که همسایه‌های کشور به گونه غیر مستقیم علیه ساخت بندها در زون غرب اقدام می‌نمایند و ادامه یافتن این روند برای شان غیرقابل تحمل است.

blank

نور احمد بارز رییس حوزه دریایی هری‌رود- مرغاب، از باشندگان ولایت‌های حوزه غرب می‌خواهد که در راستای تامین امنیت بندها، با نیروهای دولتی همکاری جدی نمایند.

پیشتر محمد عارف شاه جهان، والی ولایت فراه، از دخالت ایران در امور داخلی این ولایت به ویژه حمایت این کشور از گروه طالبان، در راستای مختل کردن امنیت بند بخش آباد ابراز نگرانی کرده بود.

رییس حوزه دریایی هری رود – مرغاب، از سهل انگاری نیروهای دولتی در راستای تامین امنیت بند سلما انتقاد کرده است.

این در حالی است که در شب نخست عید سعید فطر سال روان، افراد تفنگدار غیر مسئول به یک پاسگاه امنیتی بند سلما، در ولایت هرات هجوم آوردند و ده سرباز این پاسگاه را به گلوله بستند که این اقدام با واکنش تند باشندگان هرات مواجه شد.

پیش از این حسن روحانی رییس جمهور ایران، پیرامون روند بند سازی در افغانستان گفته بود که کشورش نمی‌تواند در قبال ساختن بندهای آبی در افغانستان بی‌توجه باشد.

در همین حال، جیلانی فرهاد، مسئول مطبوعاتی دفتر والی هرات به خبرگزاری افق گفت: ” نیروهای امنیتی بیشتر در بند سلما به خاطر تامین امنیت این بند، مستقرر شده‌اند و ما اطمینان می‌دهیم که هیچ چالش امنیتی بند سلما را تهدید نمی‌کند”.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که در زون غرب کشور، بندهای سلما، پاشدان، بخش آباد و پوزلیچ موقعیت دارد و امیدواری‌ها بر این است که  با بهره گیری از امکانات این بندها، به رشد اقتصادی و زراعتی در این زون افزوده شود.

اما آگاهان سیاسی معقتدند که نگرانی جدی سد راه ساخت و  استفاده از این بندها، چیزی نیست جز افزایش تحرکات مخالفان مسلح به منظور مختل کردن کار این بندها در زون غرب افغانستان.

مطالب مرتبط