اعتراض مدنی شهروندان و فعالان مدنی به تصویب قانون مصونیت وامتیازات نمایندگان پارلمان

فعالان مدنی ، خبرنگاران و شهروندان کابل امروز با اجتماع گسترده در مقابل پارلمان کشور به تصویب قانون مصونیت و امتیازات مادام‌العمری وکیل‌ها اعتراض و آن را محکوم کردند.

به گزارش افق، صبح امروز (چهارشنبه25سرطان ) فعالان مدنی با حضور در مقابل پارلمان خشم شان را از طرح قانون مصونیت و امتیازا وکلای پارلمان ابراز و این کار وکلا را اقدام فرا قانونی خواندند.DSC_0153

این جمع معترض پلاکارت‌های را با خود حمل میکردند که روی آن نوشته‌های چون ” قانون امتیازی، تبعیض اجتماعی”  ” رای ملت امانت، کار وکیل خیانت” آقای وکیل مجلس شرکت بیمه نیست” “وکیل بی کفایت، هستی به فکر غارت” و… به چشم می‌خورد.

جمع معترض امروز همه کارت‌های سرخ به علامت مخالفت با این قانون بر دست داشتند و یا کف‌های دست شان را با همین پیام سرخ کرده بودند.

در یک بخشی از برنامه‌های این فعالان مدنی نمایشی اعتراضی را ترتیب داده بودند که تصویر طنز آلود از رفتار سیاسی، ادبیات  گفتاری وکلا ارائه داده و بدین شکل به صورت هنری نیز اعتراض کردند.

چندروز پیش در شورای ملی قانونی تصویب شد که بر اساس این این مسوده وکلای پارلمان شامل خانه‌های مسکونی برای اعضای شورا، بیمه صحی، مصونیت قضایی، حقوق و امتیاز‌های دیپلموماتیک در سفر‌ها، امتیاز سفر‌های خارجی جهت سیاحت، زیار، تداوی، بعد از ختم دوره نمایندگی شان می‌باشد، که همچنان از متیازات 25 درصد معاش، پاسپورت سیاسی و پاسپورت خدمت برای خانواده‌های شان نیز بهرمنده می‌باشد.

تصویب این قانون خشم مردم افغانستان را برانگیخته و واکنش‌های داغ و سنگینی در فضاهای مجازی به وجود آورد تا سرانجام این اعتراضات از فضایی مجازی به خیابان‌های کابل و مقابل پارلمان کشیده شد.

این جمع معتقد است که مسوده مصونیت و حقوق وکلای شورای ملی، تضمین استمرار و تداوم منافع مادی و معنوی نمایندگان درودره عضویت و پس از آن می‌باشد.

آن‌ها علاوه بر این که این تصویب این قانون را محکوم کردند خواستار بازنگری قانون تصویب شده یک سال پیش نیز شده که آن قانون، حقوق و معاشات مقام‌های عالی رتبه افغانستان را تعیین می‌کند.

در یک بخشی از بیانه‌ی مطبوعاتی فعالان مدنی که توسط محمد رحیم جامی قرائت می‌گردید آمده است: ” از آنجایی‌که مصوبه‌ی و حقوق وکلای شورای ملی در مغایرت با مواد 6، 22 و 81 قانون اساسی می‌باشد خواهان لغو قطعی آن هستیم.”

آنان هشدار می‌دهند در صورتی که با خواسته‌های شهروندان رسیدگی نگردد و همچنان روند نامشروغ نقض قانون اساسی از سوی اعضای شورای ملی ادامه یابد، اعتراضات مدنی خود را به صورت جدی و گسترده ادامه خواهیم داد.

فعالان مدنی و شهروندان معترض را بکتاش سیاوش و رمضان بشر دوست از وکلای معترض به این طرح در ولسی جرگه همراهی می‌کرد.

بکتاش سیاوش که در جمع فعالان مدنی صحبت می‌کرد با استناد به قانون اساسی کشور گفت که حقوق و امتیازات در بدل کار داده و هرگاه کسی غیر از این بخواهد خلاف قانون عمل کرده است  وپذیرفتنی نیست.

بشردوست همچنان تاکید کرد که ما همیشه کارت مان در برابر این ناملایمات سرخ بوده و در کنار ملت افغانستان باقی خواهیم ماند.

این در حالی است که پیش از تعداد بیشتر از وکلا در برابر این قانون اعلام مخالفت کرده بود و در فضاهای مجازی با نشر مطالبی بیان داشته بودند که مخالفت تصویب این قانون بودند ولی کاری از دست شان ساخته نبوده، اما امروز این وکیل‌ها حضور نداشته و ودود پدرام به نمایندگی از فعالان  مدنی  نیز با خوانش نام آن‌ها بیان داشت که این وکلا به دنبال عوام فریبی بوده و عقیده‌ی مطلقی به چنین روندی ندارند.

گفتنی است که این اعتراض مدنی با انداختن کارت‌های سرخ شرکت کننده‌گان به مقابل دروازه‌ پارلمان پایان یافت.

مطالب مرتبط