دشواری‌های صنعت تولید کشمیره در هرات

کشمیره «کرک» افغانستان در سطح جهان، از لحاظ کیفیت شهرت خوبی دارد و بیشتر کرک‌ از ولایت‌های مختلف کشور در هرات جمع آوری شده و پس از پاک‌کاری و بسته‌بندی، به کشور چین صادر می‌شود.

blank

کرک یک نوع ماده‌ایست که با دشواری از پشم‌های بز جدا می‌شود، اغلباً زنان مسن در این بخش، در هرات مصروف فعالیت هستند.

بر بنیاد آمار ارایه شده از سوی اتحادیه صادر کنندگان کرک به خارج کشور، سالانه به گونه اوسط ۱۵۰۰ تُن کرک از افغانستان به کشورهای خارجی صادر می‌شود که از این میان، هرات ۸۰ درصد صادرات کرک را به خود اختصاص داده است.

عثمان انصاری، رییس این اتحادیه به خبرگزاری افق گفت: «۲۰ درصد تولیدات کرک در افغانستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و ۸۰ درصد دیگر به کشورهای خارجی به ویژه چین صادر می‌شود».

پروسس کنندگان کرک در هرات می‌گویند که از این ماده در ساخت لباس‌های قیمتی و تجملاتی در کشورهای پیشرفته جهان بهره‌گیری می‌شود.

واحد حبیب زاده، مسئول یکی از شرکت‌های پروسس کننده کرک در هرات به خبرگزاری افق گفت، قیمت کرک نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.

حبیب زاده افزود، سه سال پیش یک کیلوگرام کرک به ارزش ۴۳ دالر به فروش می‌رسید اما حالا به ۲۴ دالر به فروش می‌رسد.

در این میان، مسئولان در اتاق‌های تجارت و صنایع هرات، از عملکرد حکومت در راستای حمایت نکردن از بازرگانان شاغل در بخش پاک‌کاری کرک ابراز ناراحتی می‌کند.

سعد خطیبی، رییس این اتاق‌ گفت: «باوجودیکه دولت صادرات کشور را از مالیه و محصول گمرکی معاف کرده است اما مسئولان در اداره مستوفیت، به دلایل نامعلوم از این بازرگانان پول طلب می‌کنند».

اما زنانی که در قسمت پاک‌کاری کرک در هرات مصروف فعالیت هستند، با دشواری‌های صحی و مزد اندک چرخه زندگی‌شان را می‌چرخانند.

این زنان روزانه حدوداً ۱۰ – ۱۲ ساعت کار در این شرکت‌ها را به مبلغ ناچیز ۱۶۰ افغانی انجام می‌دهند و از این وضعیت ناخشنود به نظر می‌رسند.

زهرا، زن ۴۳ ساله که نیم عمر آن به پاک‌کاری کرک در هرات صرف شده، به خبرگزاری افق گفت: «به خاطری که مجبورم که مصرف زندگی خود و چهار فرزند خود را پیدا کنم به مزد بسیار کم در این شرکت مصروف کار هستم».

از سویی هم، فراگیری بیماری‌های تنفسی به وضوع در میان زنان شاغل در صنعت کرک پاکی به مشاهده می‌رسد و این زنان بیشتر از بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند.

در این میان، مسئولان شرکت‌های پروسس کننده کرک در هرات، کارشاقه در این شرکت‌ها را نمی‌پذیرند و مدعی‌اند که امکانات مناسب برای کارکردن زنان شاغل در کرک پاکی فراهم است.

واحد حبیب زاده گفت: «همه امکانات برای کار کردن این زنان در شرکت ما مساعد است و اگر ما به این زنان کار ندهیم، مجبور هستند که به خانه بی‌کار بشینند».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که هم اکنون ۶ شرکت در بخش پروسس و بسته بندی کرک در هرات مشغول فعالیت است و آنگونه که مسئولان در اتحادیه صادر کنندگان این ولایت می‌گویند، هم اکنون ده هزار نفر در این بخش مصروف فعالیت هستند.

مطالب مرتبط