فیروز: مرگ و میر مادران هنگام زایمان افزایش یافته است

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه کشور می‌گوید، تحقیقات این وزارت در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که در هر ۱۰۰ هزار مادر هنگام زایمان، ۷۰۰ تن آنان جان می‌بازند.

blank

در هفتمین کنفرانس علمی که از سوی انستیتوت طبی فرانسه تحت عنوان «زندگی سالم و ارتقاء رفاه» برای مادران و کودکان در کابل بر گزار شده بود، روی موضوعات صحی و راه حل بیرون رفت از معضلات صحی زنان و کودکان گفت‌وگو صورت گرفت.

فیروز در این کنفرانس گفت که هدف شماره ۳ اهداف توسعه پایدار سازمان ملل‌متحد (SDG3)، زندگی سالم و ارتقاء رفاه است که با این حال موضوع صحی با کیفیت برای همه ما مهم است.

گزارش‌ سازمان جهانی صحت نشان می‌دهد که در هر ۱۰۰۰ طفل ۹۷ طفل بنابر امراض انتانی، سوء تغذیه می‌میرند که ۵۰ درصد آن را مرگ و میر و معلولیت‌ها آنان شکل میدهد.

در گزارش همچنان آمده است، در هر دو ساعت یک زن به دلیل مشکلات حاملگی جان خود را از دست می دهند.

وزیر صحت عامه افزود، ۴۰ درصد مردم افغانستان از سوء تغذی مزمن رنج می برند و این امر سبب می‌شود که مادران نتوانند نوزادان سالم به دنیا بیاورند.

او گفت: «۴۰ درصد مردم افغانستان به خدمات صحی دسترسی ندارند و دست‌رسی وزارت صحت عامه به ۵۰ درصد مراکز خدمات صحی در ولسوالی‌های کشور بسیار محدود شده‌است».

در این کنفرانس یک روزه ۳۰۰ متخصص صحی، مقام هاى حکومتی، نمایندگان کشورهاى کانادا و فرانسه، موسسات غیردولتى ملى- بین المللى و بنیاد آغاخان شرکت کرده بودند.

مطالب مرتبط