گران‌جانی کابل با برق نیمه‌جان

کابل با بیش از پنج میلیون جمعیت، پر نفوس‌ترین شهر کشور شب‌هایش غرق است در تاریکی و ترس. با گذشت بیش از یک‌ونیم دهه از عمر دموکراسی در این کشور و حیف و میل میلیاردها دالر کمک‌های کشورهای خارجی، هنوز نبود برق برای شهروندان افغانستان از عمده‌ترین مشکلات موجود نام برده می‌شود.

blank

پیش از این، برق فقط در فصل سرما تقسیم‌بندی می‌شد اما پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی این روند در بهار و تابستان نیز سیر زمستانی اش را طی می‌کند.

مسئولان شرکت برق کشور می‌گویند، با واردات برق تازه از ترکمنستان با ظرفیت بالا و فعال شدن برق آفتابی در سد نغلو، مشکل جیره‌بندی برق در پایتخت تا پایان سال ۲۰۱۸ کاملا حل خواهد شد.
محب الرحمان مومند، رئیس برق کابل به رسانه‌ها گفته است اکنون کابل به ۵۵۰ میگاوات برق نیاز دارد اما برق موجود در این شهر تنها ۲۶۵ میگاوات است.

در یک ماه اخیر بی نظمی در توزیع برق کابل افزایش یافته است، اکثر مردم در طول شبانه روز از دستگاه‌های شخصی برای تولید برق استفاده می‌کنند که این خود، موجب عارضه چند مشکل جدی است: آلودگی هوا، آلودگی صوتی، علاوه بر هزینه‌های خرید تیل که برای بخش کثیری از مردم دشوار است.

مسئولان شرکت برق کابل، برای توجیه نبود برق منظم در کابل توضیحاتی ارائه می‌کنند که شاید برای مردم منطقی و معقول نباشند.

مسئولین شرکت برشنا می‌گویند: مقداری برق در کابل از بند برق درونته تامین می‌شد که اکنون به دلیل کاهش آب در این بند، تنها می‌توان از تولیدات آن، برق شهر جلال آباد را تامین کرد. از جانبی هم شرکت برق کابل از طرح جدید برای حل مشکلات برق پایتخت سخن می‌گوید که برای روشنایی کابل برنامه تولید برق آفتابی در هر اداره و منزل را طرح ریزی کردند که نیاز به حمایت حکومت دارد.

با این حال در صورت تایید این برنامه از سوی حکومت، این برنامه با نصب سولرها در ادارات دولتی آغاز خواهد شد و با گسترش آن، هر خانه، خود تولید کننده برق خواهد بود.

اما بهره‌برداری از طرح‌های این چنینی درکشوری مثل افغانستان نیاز به هزینه زمانی و بودجه مالی دارد که این امر را در کوتاه مدت غیر ممکن می‌کند.

علاوه براین‌که مشکلات برق کشور خصوصا پایتخت تنها در گرو افزایش برق وارداتی نیست. حاکمیت گروه‌های مخالف مسلح در مناطقی که برق وارداتی از آن عبور کرده است هرازگاهی مشکلات جدی را بودجود می‌آورد.

با همه‌ی امیدواری های که مسئولین برق کابل به مردم می‌دهند شهروندان کابل سال‌هاست در تاریکی و نبود برق بسر می‌برند و این برای انسان‌های قرن حاضر بحران محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط