اعتصاب کاری در هرات به‌خاطر همدردی با قربانیان رویداد خونین

پس از حمله مرگبار انفجاری به یک مسجد در ولایت هرات، برخی از مراکز تجارتی به خاطر غم شریکی و همدری با خانواده‌های قربانیان این رویداد، دست به اعتصاب کاری زده‌اند.

blank

این اعتصاب کاری هرچند که بعد از ظهر دیروز آغاز شد، اما امروز به شمار مغازه‌های که دست از کار کشیده‌اند در هرات افزوده شده است.

برگزار کنندگان این اعتصاب کاری، بر ضرورت به میان آمدن وحدت میان مذاهب سنی و شیعه تاکید دارند و هشدار می‌دهند که هراس‌افگنان با راه‌اندازی حملات هراس‌افگنانه، از وحدت میان این دو مذهب کاسته نمی‌توانند.

غلام سخی حیدری، نماینده صنف زرگران به خبرگزاری افق گفت: «ما به دشمنان مردم افغانستان هشدار می‌دهیم که با طرح ریزی حملات به اماکن مذهبی نمی‌توانند که وحدت میان مردم سنی و شیعه را از بین ببرند».

به نظر می‌رسد که یکی از دلایل افزایش حملات هراس‌افگنان به اماکن مذهبی، وجود خلاهای امنیتی و استخباراتی در هرات می‌باشد.

به همین منظور، مسئولان در اتحادیه صرافان هرات، از خلاهای امنیتی و استخباراتی ایجاد شده در نهادهای امنیتی انتقاد می‌نمایند.

بهاالدین رحیمی، رییس این اتحادیه به خبرگزاری افق گفت: «از حکومت و مشخصاً نهادهای امنیتی و استخباراتی می‌خواهیم که در راستای جلوگیری از وقوع حملات انفجاری در اماکن مذهبی جلوگیری نمایند».

در این میان، مسئولان در ادارۀ محلی هرات، از تلاش‌ها در راستای جلوگیری از حملات هراس‌افگنانه اطمینان می‌دهند.

جیلانی فرهاد، مسئول دفتر مطبوعاتی والی هرات به خبرگزاری افق گفت: «اداره محلی هرات با هماهنگی نهادهای امنیتی و کشفی در تلاش جلوگیری از حملات خونبار است».

از سویی هم، اعتصاب کاری صرافان، روند داد و ستد بازرگانی در هرات را با مشکل مواجه کرده است.

گل آغا احمدزی، یک تن از بازرگانان به خبرگزاری افق گفت: «قرار بود که به قندهار از طریق صرافی‌ها پول حواله کنم اما به‌خاطر این اعتصاب کاری، نتوانستم به شریک خود در قندهار پول روان کنم».

در این میان، برخی از فعالان مدنی هرات، در یک نشست خبری به وقوع حمله انفجاری در مسجد جوادیه واکنش نشان داده‌اند و از حکومت خواستار شناسایی و بازداشت عاملان این رویداد شدند.

اشرف سادات، یک تن از فعالان مدنی گفت: «ما از حکومت می‌خواهیم که عاملان حمله به مسجد جوادیه را به زودی بازداشت کند تا از این طریق غم قربانیان این رویداد کاسته شود».

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که بر بنیاد آمار ارائه شده از سوی مسئولان در بیمارستان مرکزی هرات، تلفات حمله خونین به یک مسجد در هرات، به ۳۵ کشته و ۶۷ زخمی افزایش یافته است.

مطالب مرتبط