کمیسیون انتخابات: روند تفتیش و بررسی آرا با تاخیر آغاز خواهد شد

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده است که برای بررسی تمامی آرای دور دوم انتخابات هنوز آماده نیست و ممکن است روند بررسی با تاخیر شروع شود.

به گزارش افق، یوسف نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات به خبرنگاران گفت: به دلیل آماده کردن کارمندان و آموزش آن‌ها، بررسی آرا که قرار بود امروز (دوشنبه) شروع شود، با تاخیر

کمیسیون مستقل انتخابات امروز اعلام کرد که هزاران نفر را در صد گروه کاری استخدام کرده است تا تمامی آرای دور دوم انتخابات را بررسی کنند.
کمیسیون مستقل انتخابات امروز اعلام کرد که هزاران نفر را در صد گروه کاری استخدام کرده است تا تمامی آرای دور دوم انتخابات را بررسی کنند.

آغاز به کار خواهد کرد.

او در این مورد که بررسی آرا چه زمانی آغاز خواهد شد، چیزی نگفت اما گفته می شود که آموزش کارمندان چند روز زمان می برد.

جنجال ها و بن بست انتخابات افغانستان پس از میانجیکری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا و گفتگو با دو نامزد ریاست جمهوری فروکش کرد و دو نامزد توافق کردند که نتایج پس از بررسی تمامی آرا را بپذیرند.

دور دو انتخابات ریاست جمهوری پس از ادعای تقلب های سازمان یافته به نفع اشرف غنی احمدزی، به بن بست مواجه شد و آقای عبدالله ناظران خود را از کمیسیون انتخابات فرا خواند.

او سپس از سازمان ملل خواست تا در انتخابات افغانستان پا درمیانی کند.

عبدالله عبدالله هشدار داده است در صورتیکه به تقلب ها رسیدگی نشود و آرای ناپاک از پاک جدا نشود، او حکومت موازی تشکیل خواهد داد.

پس از دو روز مذاکرات جان کری با دو نامزد ریاست جمهوری، حامد کرزی رییس جمهور و یان کویش نماینده ویژه سازمان ملل توافق شد که تمامی آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، در مرکز کمیسیون انتخابات با حضور ناظران ملی و بین المللی و ناظران دو کاندید، بررسی شود.

صد گروه کاری

کمیسیون انتخابات امروز اعلام کرد که هزاران نفر را در صد گروه کاری استخدام کرده است تا تمامی آرای دور دوم انتخابات را بررسی کنند.

یوسف نورستانی گفت: ̎این تیم ها، روزانه هزار صندوق رای را در مرکز کمیسیون انتخابات با حضور ناظران بین المللی و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تفتیش می کنند.̎

او اطمینان داد که کمیسیون تلاش خواهد کرد تا سه هفته دیگر روند بررسی تمام ارای ریاست جمهوری را به اتمام برسانند و نتایج نهایی را اعلام کند.

نورستانی می گوید که کمیسیون توانایی و ظرفیت بررسی تمامی آرا را دارد و این روند تا چند روز دیگر شروع خواهد شد.

تمامی صندوق های آرا از ولایات توسط هلیکوپترهای آیساف به کابل منتقل می شود.

دولت وحدت ملی

داکتر عبدالله شب گذشته در نشست خبری مشترک با اشرف غنی احمدزی، جان کری و یان کویش گفت که ناظران خود را به روند شمارش آرا می فرستد و پس از بررسی آرا با تیم تحول و تداوم دولت وحدت ملی را به وجود خواهند آورد.

هنوز محتوای طرح نامزدان ریاست جمهوری از ایجاد دولت وحدت ملی به رسانه ها درز نکرده است..

محمد محقق، معاون عبدالله عبدالله اما به بی بی سی، گفته است که قرار است تا دو سال دیگر نظام ریاستی به صدارتی تغییر کند.

آقای محقق گفته است که براساس این طرح تا دو سال دیگر و با ایجاد تعدیل در قانون اساسی، پست ریاست اجرایی به پست صدراعظمی تبدیل خواهد شد.

.

مطالب مرتبط