بیجاشدگان بی سرپناه در هرات، صاحب خانه می‌شوند

با گسترش دامنه ناامنی‌ها در ولایت‌های غربی کشور، هزاران خانواده بیجا شده و بسیاری از آنها برای ادامه زندگی به ولایت هرات کوچ کرده‌اند.

blank

آنگونه که مسئولان در وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان کشور گفته‌اند، هم اکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیجاشده داخلی وجود دارد.

سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین در سفرش به ولایت هرات به خبرگزاری افق گفت، در این اواخر میزان خشونت‌ها در کشور به ویژه ولایت‌های غربی کاهش یافته‌ و این وزارت در تلاش بازگشت دواطلبانه این بیجاشدگان به مناطق اصلی شان می‌باشد.

وزارت مهاجرین در گام نخست به حمایت مالی از این بیجاشدگان می‌پردازد و در گام بعدی، زمینه بازگشت دواطلبانه این بیجاشدگان را به مناطق اصلی شان فراهم می‌سازد.

در همین حال، محمد آصف رحیمی والی هرات گفت که افزایش دامنه ناامنی‌‌ها در زون غرب، چالش جدی برای باشندگان این ولایت‌ها ایجاد کرده تا این افراد فرار از مناطق شان را بر قرار ترجیع دهند.

آقای رحیمی گفت: «ناامنی‌های اخیر از ولایت‌های هم‌جوار باعث شده است که بسیاری از باشندگان این ولایت‌ها به هرات سرازیر شوند و اداره محلی هرات در هماهنگی با وزارت مهاجرین در تلاش حل این چالش است».

اعمار شهرک برای بیجاشدگان در هرات

در این میان، مسئولان در ادارۀ اراضی هرات، از تلاش‌ها در راستای ساخت یک شهرک در منطقه مسلخ این ولایت، با امکانات اولیه اطمینان می‌دهند.

عبدالستار الکوزی، مسئول مطبوعاتی ادارۀ اراضی هرات به خبرگزاری افق گفت، امروز کار سروی مقدماتی این شهرک برای اسکان بیجاشدگان داخلی آغاز شده و قرار است که به‌زودی بیجاشدگان در این شهرک مستقرر شوند.

الکوزی تصریح کرد که حکومت در نظر دارد به بیجاشدگان داخلی که هم اکنون نمی‌خواهند به مناطق شان بر گردند، سند ملکیت موقت در این شهرک را توزیع کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر گزارش‌های در پیوند به دست داشتن برخی از بیجاشدگان داخلی در رویدادهای ناامنی هرات مطرح شده بود و امیدواری‌ها بر این است که با اسکان این بیجاشدگان در شهرک «کمال الدین بهزاد»، از گراف ناامنی‌ها در هرات کاسته شود.

عبدالاحد ولی‌زاده، سخنگوی پلیس هرات گفته‌است که در این اواخر برخی از بیجاشدگان داخلی در رویدادهای ناامنی و سرقت‌های مسلحانه دست داشته‌اند که با افتتاح این شهرک، امیدواری‌ها بر این است که از گراف جرائم کاسته شود.

کار سروی مقدماتی شهرک بیجاشدگان در هرات، از امروز آغاز شده و قرار است پس از سروی، روند جمع آوری بیجاشدگان داخلی به منظور اسکان در این شهرک آغاز شود.

این درحالی است که یک کود بودجه به تازگی برای کمک به بیجاشدگان داخلی از سویی رییس‌جمهور غنی توشیح شده و امیدواری‌ها بر این است که با بهره‌گیری از تسهیلات مالی این کود، از مشکلات بیجاشدگان در کشور کاسته شود.

مطالب مرتبط